D Dilato skrev:
Du länkar till en artikel där man som värst tycker att 900 spänn för en 10 liter vävdunk verkar vara en bra och vettig investering.

Eller 1000 kronor litern för en 3 deciliters plastflaska.GSI Outdoors Boulder 10 Flask 295ml.

För två kronor i pant får man en 1.5 eller 2 liter livsmedelsgodkänd PET flaska speciellt gjord för förvaring av dryck som kan återanvändas hur ofta som helst, och när den är utsliten får man pengarna tillbaka.

Det var det jag reagerade på, att köpa dyra dunkar för förvaring av vatten helt i onödan.
Ok då förstår jag. Kollade faktiskt inte på priserna 🫢 skäms. Någon som har en dumstrut?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Det här skulle jag säga är den bästa lösningen. Köp 10 stycken, så har man 90 liter. Står de i källaren, så håller de säkerligen i 5 år. Men å andra sidan är det gott med källvatten till maten ibland. Perfekt om man dricker 1-2 flaskor i vecken. När ett sexpack är slut, köper man ett nytt, och ställer längst bak. Om man bara omsätter lite så hinner det absolut inte bli gammalt.
Just nu räknade jag till 8 sexpack à 9 liter i förrådet. 72 liter alltså. Lite i minsta laget. Jag har väl varit lite slarvig med att fylla på, antar jag.

Det blir lite dyrare att göra så här än att fylla dunkar från kranen, men vårt vatten (egen djupborrad brunn) smakar inte så gott så vi gör nog ändå av med en flaska eller två på en vecka.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P
K Kapsyl skrev:
Tunnan förvarar jag i lägenhetsförrådet i källaren stående på en bänk gjord för ändamålet.
Då kanske det blir många som vill dela på vattnet.
 
P
M Mardigan skrev:
Skulle säga att enklaste lösningen är bluecan. Då blir det cry once och sedan vänta 50 år tills du behöver gråta igen. Får ganska många burkar för 3000kr.
4490 kr för 85 liter på General Prepper.

Har de provlagrat i 50 år för att ha lite uppbackning på hållbarhetslöftet?
 
Redigerat:
P
I Ironside skrev:
Bara för att vatten är hämtat från "vattenkälla" betyder naturligtvis inte att det är renare än kranvatten. Generellt anser att källvatten renas huvudsakligen av naturen men det är långt ifrån allt som naturen kan rena vattnet från, det är inte otänkbart att man renar källvatten ytterligare efter att man plockat ut det.
Jag är lite tveksam till att det "noname" flaskvatten som vi brukar köpa på ICA är källvatten. Det kan lika gärna vara kranvatten.
Hursomhelst så roterar vi det, så det lär knappast stå i förrådet i mycket mer än ett halvår.
I Ironside skrev:
När det gäller kranvatten så kan man vara säker på att det gått igenom en större reningsprocess.
En rejäl gammastrålare tar död på de flesta mikrober. Man får dock inte glömma att stänga av den när man ska hämta en flaska från förrådet.
 
P
X xxargs skrev:
Skulle tro att mer konc. natriumhypoklorit i vattenlösning för pool-bruk sönderfaller fortare till en början av sin högre koncentration, men att sönderfallstakten planar ut efter någon eller några år.
När jag växte upp brukade vi klorera mina föräldrars pool med natriumhypoklorit i pulverform. Finns inte det att köpa längre?
(Eller har jag blandat ihop det med något annat? Det var bra länge sen).
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Jag vill tipsa om att sidofickorna på Haglöfs Alaska och Grönland klarar 1.5 liters PET-flaskor (har provat själv). Dessa klassiska ramryggsäckar fås nu på Tradera för ingenting, max 300 kr plus frakt. De har en stabil ram som du kan fästa det mesta på och du kan även fästa en pulka eller cykelkärra så du kan dra småbarnen även om jag i sådant fall hade föredragit en cykel.
Ja, Alaska är en bra ram. Jag har burit 25 liters-dunkar på en sådan ut i skogen. Det var förvisso för många år sen då jag var ett antal kilo yngre.

Men det fungerade bra. Jag ser det som ett alternativ när det gäller att hämta vatten eftersom vi har egen borrad brunn som inte fungerar så bra vid strömavbrott. Det är drygt två km till närmaste sjö.
 
såg på Youtube en som renade vatten genom obehandlade terrakotta krukor bara genom att sätta i en plugg i hålet på krukan och sätta krukan i en hink med kran för livsmedel (funkar säkert med jäshink för öl)

 
I
Man kan absolut rena vattnet med obehandlad terrakotta kruka MEN det går inte att avlägsna lösta ämnen såsom salter eller kemikalier och är inte effektivt mot vissa mikroorganismer, inklusive virus och bakterier. Vill man vara helt säker på att det går att dricka måste man komplettera med ytterligare reningsprocesser.
 
P
SWEBMA SWEBMA skrev:
såg på Youtube en som renade vatten genom obehandlade terrakotta krukor bara genom att sätta i en plugg i hålet på krukan och sätta krukan i en hink med kran för livsmedel (funkar säkert med jäshink för öl)

[media]​

Vilka föroreningar fick han bort?
 
Om allt jag har tillgång till är dåligt vatten, typ dammvatten eller regnvatten så blir den bra om jag fyller den med aktivt kol. Alltså först sila vattnet, sen genom krukan med kol och som avslutning lite klor eller jod för att döda "the nasty critters" alternativt koka vattnet.
 
P
Vilka föroreningar får du bort och vilka är kvar?
 
Ett riktigt filter kostar 500kr och renar 400 kubik eller tills du tappar bort det. Det tar bakterier, virus, tungmetaller.

Lösningsmedel eller andra kemiska föroreningar måste man undvika vid källan.

Jag hade inte riskerat magsjuka på hela familjen mitt under en kris för att spara 500kr
 
G g.kraft skrev:
Ett riktigt filter kostar 500kr och renar 400 kubik eller tills du tappar bort det. Det tar bakterier, virus, tungmetaller.

Lösningsmedel eller andra kemiska föroreningar måste man undvika vid källan.

Jag hade inte riskerat magsjuka på hela familjen mitt under en kris för att spara 500kr
Var får man tag i ett, i kris praktiskt användbart, filter som klarar 400 kubik för 500 kr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.