1 189 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Beräkning bjälklag till altan
Hej!
Vi vill göra en altan till vår stuga och funderar på att använda 145x34mm trall. Hur ska vi tänka med bjälklaget här? Normalt med 120x28 så använder man ju cc60 för bläklaget, men kan vi öka det (och hur mycket) med 145x34mm?
Måtten på altanen är ca 3.5x7.8 meter och behöver stå på plintar.
Försökte titta på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/ men det funkade inte alls med mina mått.
Vi vill göra en altan till vår stuga och funderar på att använda 145x34mm trall. Hur ska vi tänka med bjälklaget här? Normalt med 120x28 så använder man ju cc60 för bläklaget, men kan vi öka det (och hur mycket) med 145x34mm?
Måtten på altanen är ca 3.5x7.8 meter och behöver stå på plintar.
Försökte titta på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/ men det funkade inte alls med mina mått.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Använder du 34x145 mm trall kan du öka regelavståndet till 75 cm och få samma svikt som 28x120 får med 60 cm.
Nackdelen med cc75 är ju trallviket som ställer till det med för det mesta vanliga längder delbara på ju cc60. Det skulle i mitt tycke resultera i en hel del spill om man inte får tag på rätt längder virke.J justusandersson skrev:
Matematiskt då 7.8m bred altan med cc75 skulle innebära 11 reglar.
7.8m bred altan med cc60 skulle innebära 13 reglar.
3,5m så sparar man alltså 7 meter regelvirke på att gå till cc75 men ställer till det lite för en själv om man inte får tag i en laddning trall som då är jämt delbara med 75, tex 450cm lång trall.
Med tanke på dagens extreme priser på trall, begränsad tillgång så hade jag tänkt mig för en del.
Priserna har rusat och 28x120 som man kunde köpa för 13 spänn löpmetern kostar nu 19 spänn. Även skruven sinar på butikshyllorna.
Personligen hade jag stått fast vid cc60, kört 34 trall om det är det man vill ha, annars gått på 28mm.
Virket jag oftast köper brukar faktiskt vara 1-2 cm längre än angivet och det anser jag vara tillräckligt för att renkapa ändarna - Visst är det sprickor så ryker alltid mer, men ändå fullgott för att få bort den fula snittytan Samt lite av fnaset som alltid finns...FredrikR skrev:
Nog för att laddningen från Byggmax som följde med ut i helgen var 4830mm.. knappt nog för en klingbredd i var ände...
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur tilläggsisolera plintgrund med gjutet bjälklag.
Isolering -
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Beräkning av I-balk till verkstadsloft
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Juridik -
Förstärka träbjälklag med en till bjälke
Byggmaterial & Byggteknik