215 läst · 5 svar
215 läst
5 svar
Beräkning av kabeldimension i ett offgrid-system
Hej,
Jag håller på och klurar på ett litet offgrid-system som jag tänker mig ska kunna driva vår 1-fas vattenpump vid absoluta nödsituationer. Jag fick nämligen sex 12V 45Ah AGM-batterier över som fortfarande funkar från ett annat projekt. Tanken är att koppla dessa i tre par så det blir en 24V batteribank.
På black friday kom jag över en hybridinverter på 3200w (kan säga att den inte är dyrare nu). I instruktionerna står det att lämplig dimension på kabel på batterisidan alltså 24V-sidan är 14mm2.
Jag kollade även med ChatGPT som sade att lämplig kabel är 50mm2, dvs ganska stor skillnad.
Jag hörde av mig til tillverkaren och frågade om 14mm2 verkligen var rätt och visade hur ChatGPT räknat fram strömstyrkan. Jag fick svaret:
For the recommended size of battery connection cables, we suggest referring to the user manual. Our specifications are based on laboratory simulation data. Your calculation is incorrect—the battery discharge current is calculated by dividing the battery capacity by the battery voltage.
Jag kollade med ChatGPT vad han tänkte om svaret och han tycker man räknar ut så här:
Deras påstående om att strömmen beräknas genom att "dela batterikapaciteten med batterispänningen" är felaktigt. Så här fungerar det egentligen:
Strömmen som dras från batterierna beräknas utifrån lasten på invertern, enligt formeln I=P/V. I ditt fall: I=3200/24=133.33 A vid full belastning
Nu har jag inte tänkt att belasta med mer än kanske 1000w, men för att det ska vara säkert så vill jag inte tumma på kabeldimensionen.
Är det någon här på forumet som skulle kunna bringa klarhet i om 50mm2 eller 14mm2 är det korrekta?
Mvh
Fredrik
Jag håller på och klurar på ett litet offgrid-system som jag tänker mig ska kunna driva vår 1-fas vattenpump vid absoluta nödsituationer. Jag fick nämligen sex 12V 45Ah AGM-batterier över som fortfarande funkar från ett annat projekt. Tanken är att koppla dessa i tre par så det blir en 24V batteribank.
På black friday kom jag över en hybridinverter på 3200w (kan säga att den inte är dyrare nu). I instruktionerna står det att lämplig dimension på kabel på batterisidan alltså 24V-sidan är 14mm2.
Jag kollade även med ChatGPT som sade att lämplig kabel är 50mm2, dvs ganska stor skillnad.
Jag hörde av mig til tillverkaren och frågade om 14mm2 verkligen var rätt och visade hur ChatGPT räknat fram strömstyrkan. Jag fick svaret:
For the recommended size of battery connection cables, we suggest referring to the user manual. Our specifications are based on laboratory simulation data. Your calculation is incorrect—the battery discharge current is calculated by dividing the battery capacity by the battery voltage.
Jag kollade med ChatGPT vad han tänkte om svaret och han tycker man räknar ut så här:
Deras påstående om att strömmen beräknas genom att "dela batterikapaciteten med batterispänningen" är felaktigt. Så här fungerar det egentligen:
Strömmen som dras från batterierna beräknas utifrån lasten på invertern, enligt formeln I=P/V. I ditt fall: I=3200/24=133.33 A vid full belastning
Nu har jag inte tänkt att belasta med mer än kanske 1000w, men för att det ska vara säkert så vill jag inte tumma på kabeldimensionen.
Är det någon här på forumet som skulle kunna bringa klarhet i om 50mm2 eller 14mm2 är det korrekta?
Mvh
Fredrik
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Jag vill påstå att allt handlar om spänningsfall, och då beror det på kabelarea och längd, samt hur mycket förlust som är okej.
Hur långt tänkte du dra det hela?
Hur långt tänkte du dra det hela?
Hej, tack för svaret. Då jag (och ChatGPT) räknat så är kabeln från invertern till pluspolen på batteriebanken ca 1 meter. Från invertern till minuspolen på batteribanken ca 1,5 meter.13th Marine skrev:
Om man skulle använda hela kabeln som t ex finns på Biltema så är den 6 meter, dvs 6+6. Det är lite intressant att möblera det med hela denna längd, men jag tror inte att det blir fallet i synnerhet då man verkar ska ha så korta kablar som möjligt för att inte få spänningsfall.
Kan nämna att plinten i invertern precis tar emot en ände på 8 mm (jag testade med en borr). 50mm2 är kanske lite större än 8 mm i diameter. Så grövre än 50 mm2 lär det nog inte bli tal om.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Eftersom jag inte vet vad det är för kabel på biltema du tänker på så är det svårt att säga bu eller bä.
Men tänk att 6+6m har mer än fyra gånger så hög resistans och spänningsfall jämfört med 1.5+1m.
Enligt
https://www.omnicalculator.com/physics/wire-resistance
Så har 1m 50mm2 en resistans på 0.34mOhm.
Vilket ger ett spänningsfall på ca 45mV per meter. Eller 540mV vid 12m.
540mV av 12V gör att du slänger iväg ca 5% av energin i batteriet på att kabeln blir varm.
För 14mm2 blir 1.2mOhm per meter, eller 164mV dvs ca 4ggr mer.
Jag hade siktat på korta kablar, men inte fullt så grova som 50mm2.
Men tänk att 6+6m har mer än fyra gånger så hög resistans och spänningsfall jämfört med 1.5+1m.
Enligt
https://www.omnicalculator.com/physics/wire-resistance
540mV av 12V gör att du slänger iväg ca 5% av energin i batteriet på att kabeln blir varm.
Stort tack för svaret. Jag har siktat på en lösning med korta kablar, precis som du säger. Men har du någon kommentar till ChatGPTs beräkning, dvs som rekomenderar:13th Marine skrev:Eftersom jag inte vet vad det är för kabel på biltema du tänker på så är det svårt att säga bu eller bä.
Enligt
[länk]
I=3200/24=133.33 A vid full belastning.
Tänker du som jag att OM man inte kör full belastning så kommer det aldrig bli så hög ampare. I mitt fall tänker jag mig en 10 A säkring på 230-sidan som kommer begränsa uttaget.
Samtidigt är det lite konstigt mot vad tillverkaren av hybridinvertern säger:
the battery discharge current is calculated by dividing the battery capacity by the battery voltage
...om jag fattar det rätt skulle det bara vara (45Ah*3) / 24 V = 5,625 A. OM det stämmer behövs det ju verkligen inte så tjocka kablar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Formeln för effekt är P = U x I.
Där P = effekten i Watt, U = Spänningen i Volt och I är strömmen i Ampere.
Kikar man på strömmen så gör man om formeln till I = P/U, vilket ChatGPT lyckats gissa rätt på till 3200W/24V = ca 133A.
Tillverkarens uppgifter låter tokigt.
Där P = effekten i Watt, U = Spänningen i Volt och I är strömmen i Ampere.
Kikar man på strömmen så gör man om formeln till I = P/U, vilket ChatGPT lyckats gissa rätt på till 3200W/24V = ca 133A.
Tillverkarens uppgifter låter tokigt.