Jag håller på och renoverar ett gammalt tvåvåningshus från 1910 där dom har gjort så att dom stöttar upp innertaket med en stålbalk ovanpå bjälkarna istället för att ha stolpar under. Stålbalken hänger i hanbjälkarna som sedan förstärkts med hjälp av takstolarna.

Jag har haft en konstruktör där som gjort beräkningar och specat en limträbalk som är 115x495mm. Problemet är nu att jag vill få ner balken till 405mm men den konstruktör jag använt mig av har inte längre tid att hjälpa till och jag kan inte anlita en ny.

Jag gjorde en beräkning på byggbeskrivningar.se och fick fram följande om115x495 balken:

Antal pelare: 2 st
Öppningsmått [L1]: 4500 mm
Höjd [H]: 3000 mm
Bredd, hus : 9000 mm
Avstånd till bärande
innervägg [B1]: 4500 mm
Taklutning [α]: 42°

- Limträ 115×495 GL30c, deformation 10 mm (L/468), nyttjandegrad 68%

Gjorde även en beräkning med en mindre öppning för att se när jag kan gå ner till 405 och kom fram till följande:
Öppningsmått [L1]: 4300 mm:
- Limträ 140×405 GL30c, deformation 11 mm (L/377), nyttjandegrad 67% (Intressant att deformationen är högre och nyttjandegraden lägre)

Problemet är att ingen har denna bredden på limträ hemma så det blev beställningsvara och drar iväg lite i pengar.

Så, jag fundrade på om det skulle kunna gå att köra dubbla 90x405 mm eller 115x405 tom?? Tänker att jag även kan limma ihop dom till en balk? Borde väl öka bärigheten ytterligare?

Öppningsmått [L1]: 4000 mm:
- Limträ 115×405 GL30c, deformation 11 mm (L/376), nyttjandegrad 74%
Öppningsmått [L1]: 3800 mm:
- Limträ 90×405 GL30c, deformation 11 mm (L/337), nyttjandegrad 90%

Hoppas någon kan hjälpa mig med beräkningar för en lägre balk.

T
Du kan absolut sätta två balkar brevid varandra, då delar de lasten. Det gör ingen skillnad att skruva ihop dem.

Jag minns inte formeln/beräkningen i huvudet men vår konstruktör var väldigt tydlig med att två 45 mm reglar bredvid varandra (utan att skruva ihop dem) fick samma nedböjning som en 90 mm regel/bjälke om last, öppningsmått och höjd på balk och reglar var lika.

Sen minns jag att när man räknar på nedböjning och styrka så är det linjärt samband på bredd och kvadratiskt samband på höjden så det han sa verkar rimligt.

T Testarn skrev:
Du kan absolut sätta två balkar brevid varandra, då delar de lasten. Det gör ingen skillnad att skruva ihop dem.

Jag minns inte formeln/beräkningen i huvudet men vår konstruktör var väldigt tydlig med att två 45 mm reglar bredvid varandra (utan att skruva ihop dem) fick samma nedböjning som en 90 mm regel/bjälke om last, öppningsmått och höjd på balk och reglar var lika.

Sen minns jag att när man räknar på nedböjning och styrka så är det linjärt samband på bredd och kvadratiskt samband på höjden så det han sa verkar rimligt.
Grymt!
Tack för superbra info.

Jag pratade även med min kontrollansvarig och han bekräftade samma sak. 2st 90x405 verkade ge ungefär samma bärighet som en 115x450

När jag pluggade till gitarrbyggare vet jag att det fanns någon formel där vi räknade på skillnaden om man lade till 1mm på höjden eller 1mm på bredden men kommer inte ihåg den nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.