Hej,
Jag skulle behöva er hjälp.
Jag undrar om det via MÖD-beslut finns någon rättspraxis vad gäller bedömning av Byggnadshöjd för hus med mansardtak / brutet takfall?
Det enda som jag har kunnat hitta är att MÖD ofta refererar till Boken om lov, tillsyn och kontroll i sina domslut vad gäller byggnadshöjd.
I denna framgår att vid ett takfall med en taklutning över 45 grader kommer Bygghöjden infalla ovanför fasaden. Se bifogad bild 1, mellersta exemplet.
.
Detta är ju ofta fallet för äldre hus med mansardtak - dvs undre takfallet har ofta en lutning som är högre än 45 grader mot horisontalplanet.
Därför har min bild varit att byggnadshöjden ska bedömas enligt nedan bild. Dvs där taket bryts berör det 45 gradersplanet. Sedan är frågan på vilken höjd detta plan berör fasadplanet.
Är det någon av er som känner till om det finns någon rättspraxis som antingen styrker detta eller pekar på något annat?
Tack för hjälpen!
Jag undrar om det via MÖD-beslut finns någon rättspraxis vad gäller bedömning av Byggnadshöjd för hus med mansardtak / brutet takfall?
Det enda som jag har kunnat hitta är att MÖD ofta refererar till Boken om lov, tillsyn och kontroll i sina domslut vad gäller byggnadshöjd.
I denna framgår att vid ett takfall med en taklutning över 45 grader kommer Bygghöjden infalla ovanför fasaden. Se bifogad bild 1, mellersta exemplet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ju ofta fallet för äldre hus med mansardtak - dvs undre takfallet har ofta en lutning som är högre än 45 grader mot horisontalplanet.
Därför har min bild varit att byggnadshöjden ska bedömas enligt nedan bild. Dvs där taket bryts berör det 45 gradersplanet. Sedan är frågan på vilken höjd detta plan berör fasadplanet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon av er som känner till om det finns någon rättspraxis som antingen styrker detta eller pekar på något annat?
Tack för hjälpen!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 891 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 891 inlägg
Gå in på Boverket och sök. Du kan även ringa Boverket för att få lite hjälp. Det beror bl.a. också på hur markhöjderna ser ut.S sokor skrev:Hej,
[bild].
[bild]
Tack för hjälpen!
Jag har sökt massor på boverket och scannat av 25+ MÖD-domar - dock utifrån olika frågeställningar så jag kan ha missat vissa förutsättningar vid denna övning. Min bild efter detta är enligt den jag redogjorde för.H HEM2121 skrev:
Dock kan ju rättspraxis förändras över tid till följd av domstolsbeslut. Därför jag ville ställa kontrollfrågan om någon här kände till någon annan tolkning som kommit till ytan.
Jag känner till förutsättningarna kring markhöjd. Frågan här gäller alltså var man ska betrakta att 45-gradersplanet berör taket - i brytpunkten eller längst ned.
Tack.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 891 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 891 inlägg
Som det ser up på bilderna är det olika markhöjder? Hur ser Nybyggnadskarta ut, där står olika markhöjder, hur är huset placerat på nybyggnadskartan? Det är inte helt lätt att räkna ut om marken är kuperad. Skulle råda dig att ta hjälp av Villaägarna.se som har både juridiskt och byggnadsteknisk hjälp som är gratis om man är medlem. Det finns även Bygglovshjälpen https://www.bygglovshjalpen.se/ det (finns flera liknade företag) som du kan få hjälp av. Kommunerna speciellt på mindre orter är inte kunniga, en del kommuner kan inte ens PBL är min erfarenhet.S sokor skrev:Jag har sökt massor på boverket och scannat av 25+ MÖD-domar - dock utifrån olika frågeställningar så jag kan ha missat vissa förutsättningar vid denna övning. Min bild efter detta är enligt den jag redogjorde för.
Dock kan ju rättspraxis förändras över tid till följd av domstolsbeslut. Därför jag ville ställa kontrollfrågan om någon här kände till någon annan tolkning som kommit till ytan.
Tack.
Lycka till!
Tack, jag är enig med dig i din kommentar om kompetensen.H HEM2121 skrev:Som det ser up på bilderna är det olika markhöjder? Hur ser Nybyggnadskarta ut, där står olika markhöjder, hur är huset placerat på nybyggnadskartan? Det är inte helt lätt att räkna ut om marken är kuperad. Skulle råda dig att ta hjälp av Villaägarna.se de har både juridiskt och byggnadsteknisk hjälp som är gratis om man är medlem. Det finns även Bygglovshjälpen som du kan få hjälp av. Kommunerna speciellt på mindre orter är inte kunniga, en del kommuner kan inte ens PBL är min erfarenhet.
Min fråga rör dock inte byggnadshöjden på det viset som du svarar på frågan.
Min fråga härrör sig i definitionen av "våningsplan" enligt PBFs definition. (Om avståndet mellan byggnadshöjden och vindsbjälklagets översida är > 70 cm är det att betrakta som en "våning").
Så den enda fråga som för mig är relevant just nu är någon känner till någon rättspraxis för hur mansardtak brukar bedömas. Frågan rör inte medelmarknivå.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 891 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 891 inlägg
Den frågan är inte lätt att bedöma pga att kommunerna ser det på olika sätt. Rättspraxis är bra men omständigheterna är olika och människorna bakom domarna ser olika på saken och gör sina bedömningar. Det är inte hugget i sten vad som är rätt eller fel. Vi har också läst massor av domar i ett annat ärende, man måste smälta och läsa om och om igen för att få en egen bedömning för att kunna argumentera för sitt sak. Sen börjar letandet för att hitta domar som stärker dina argument. Spara den tiden och huvudbry, prata med dem som jag föreslog först. Så blir det lättare och juridiskt mer rätt. Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt.S sokor skrev:Tack, jag är enig med dig i din kommentar om kompetensen.
Min fråga rör dock inte byggnadshöjden på det viset som du svarar på frågan.
Min fråga härrör sig i definitionen av "våningsplan" enligt PBFs definition. (Om avståndet mellan byggnadshöjden och vindsbjälklagets översida är > 70 cm är det att betrakta som en "våning").
Så den enda fråga som för mig är relevant just nu är någon känner till någon rättspraxis för hur mansardtak brukar bedömas. Frågan rör inte medelmarknivå.
Redigerat:
Absolut, jag är tacksam för din hjälp och dina tips och håller med om det du skriver.H HEM2121 skrev:Den frågan är inte lätt att bedöma pga att kommunerna ser det på olika sätt. Rättspraxis är bra men omständigheterna är olika och människorna bakom domarna ser olika på saken och gör sina bedömningar. Det är inte hugget i sten vad som är rätt eller fel. Vi har också läst massor av domar i ett annat ärende, man måste smälta och läsa om och om igen för att få en egen bedömning för att kunna argumentera för sitt sak. Sen börjar letandet för att hitta domar som stärker dina argument. Spara den tiden och huvudbry, prata med dem som jag föreslog först. Så blir det lättare och juridiskt mer rätt. Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt.
Många här som är intresserade och följer domarna. Därav frågan och jag är fortfarande nyfiken kring om någon har inspel kring denna.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 891 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 891 inlägg
Googla på, Byggnadshöjd för hus med mansardtak, där hittar du en del.S sokor skrev: