9 967 läst · 3 svar
10k läst
3 svar
Beräkna volym utsugsfläkt.
Någon som kan räkna ut eller hur man räknar ut hur många kubik min fläkt ger i timmen.
Fäljade data om fläkten.
Motor.7,5 hk.
Varv. 1440.
Skovelhjulets diam 600.
Fläktblad 170 mm som bredast.
Insug diam (runt) 500 mm.
Insug rektangulärt. 380 x 500 mm.
Någon sa ca 25000 kubik i timmen.Är han i närheten.Några matte snillen ute på sidan.
Tack på förhand.
Fäljade data om fläkten.
Motor.7,5 hk.
Varv. 1440.
Skovelhjulets diam 600.
Fläktblad 170 mm som bredast.
Insug diam (runt) 500 mm.
Insug rektangulärt. 380 x 500 mm.
Någon sa ca 25000 kubik i timmen.Är han i närheten.Några matte snillen ute på sidan.
Tack på förhand.
Går inte att säga något exakt flöde med dom uppgifterna, man måste vilken fläkt det är (fabrikat, beteckningar).
Med dessa uppgifter kan man plocka fram fläktkurvan och ur den få fram vilket luftflöde fläkten ger.
Tänk på att luftflödet också är beroende på tryckfallet (längd/storlek på kanaler).
Men 25.000 m3/h kan mycket väl stämma.
Med dessa uppgifter kan man plocka fram fläktkurvan och ur den få fram vilket luftflöde fläkten ger.
Tänk på att luftflödet också är beroende på tryckfallet (längd/storlek på kanaler).
Hmmmm................nu vet inte jag om jag missuppfattat något eller om jag räknar fel............FrittDrag_II skrev:Går inte att säga något exakt flöde med dom uppgifterna, man måste vilken fläkt det är (fabrikat, beteckningar).
25 000 m3/h = nästan 7000 l/s............då har man nog mer än storm inne i huset!
Eller har jag räknat helt galet?
BBR:s regler säger att man ska ventilera 0,35 l/s * kvm dvs på en 100 kvm stor lgh/hus ska fläktar suga 35 l/s.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Fläktarna är inte till ett hus utan till en lackbox,som kräver massor av luft ombyte.
I alla fall så ligger fläktarna på mellan 20-25000 kubik i timmen som dom är.
Låter mkt,men sedan stryps fläktarna automatiskt när dom skall transportera bort ångor,färg mm.
I alla fall så ligger fläktarna på mellan 20-25000 kubik i timmen som dom är.
Låter mkt,men sedan stryps fläktarna automatiskt när dom skall transportera bort ångor,färg mm.
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med beräkna svikt på altan
Altan & Uteplats -
beräkna pulpettakstol spännvidd 5m
Lösvirke & Timmerhus -
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Beräkna åtgång murbruk
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur beräkna luftvolymen/flödet?
Ventilation