599 läst · 2 svar
599 läst
2 svar
Beräkna värme behov utefter yttertemperatur?
Hej!
Har nyligen byggt ett garage och ska nog använda (olja) element som jag har hemma och nästa år spara ihop till en LL pump.
Men på de flesta ställen står det bara hur många watt man bör ha per KVM beroende på vart man bor i landet. hur räknar dom ut vad man behöver genom det? genomsnittlig temp ute eller minsta temp på vintern?
Här i stockholm där jag bor är det ofta rätt milt, förra vintern låg ingen snö kvar när det snöade. var oftast några plusgrader ute men för ca 10 år sedan var det mer eller mindre konstant 15 minus ute med toppar på hela 28 minus.
Så kan man räkna ut ungefär vad man behöver beroende på utomhus temp?
Är det 20 minus ute kommer jag behöva mer värme än när det är 5 plus ute.
MVH: Adam
Har nyligen byggt ett garage och ska nog använda (olja) element som jag har hemma och nästa år spara ihop till en LL pump.
Men på de flesta ställen står det bara hur många watt man bör ha per KVM beroende på vart man bor i landet. hur räknar dom ut vad man behöver genom det? genomsnittlig temp ute eller minsta temp på vintern?
Här i stockholm där jag bor är det ofta rätt milt, förra vintern låg ingen snö kvar när det snöade. var oftast några plusgrader ute men för ca 10 år sedan var det mer eller mindre konstant 15 minus ute med toppar på hela 28 minus.
Så kan man räkna ut ungefär vad man behöver beroende på utomhus temp?
Är det 20 minus ute kommer jag behöva mer värme än när det är 5 plus ute.
MVH: Adam
Dimensionerande vinterutetemperatur för Stockholmsområdet ligger på runt -16°C enligt Boverkets tabell. Det är vad man bör utgå ifrån när man dimensionerar värmesystemet. För ett garage beror det väldigt mycket hur det är isolerat.
tack, då är det så dom "tänker". antar att mitt garage är ganska standard, 10 cm i väggar 20 cm i tak 40kvmJ Josth skrev: