Hej allihopa!

Jag har eventuellt ett behov av att lyfta en maskin upp på en släpkärra. Eftersom det är lite oländigt att ta sig dit, och det inte finns något att lyfta med på platsen, funderar jag på att bygga en enkel träkonstruktion att lyfta med. För att slippa släpa på så mycket material (och överdimensionera) så undrar jag om någon kan räkna på hur mycket en konstruktion som på bilden klarar att lyfta, om man gör den av 45x70-reglar....
Tanken är att lyfta maskinen och rulla in kärran, så spännvidden bör vara runt 2 meter ...

Går det att förbättra konstruktionen på något enkelt sätt?
 
  • Enkel ritning av en tänkt träkonstruktion med pil neråt och frågetecken för att symbolisera lastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vd är det för maskin?
Storlek?
Vikt?
Hur högt behöver du lyfta?
Går det att tippa upp maskinen under släpkärran löst, och spela upp den på kärran, säkra fast den och bryta ner kärran och fästa i dragkroken, för att avsluta med att spela fram maskinen för bästa viktfördelning?


Jag har med framgång flyttat stockar med 45x45 ställt som ett "A" med en bult igenom som binder ihop, och en kedja ner till stocken.

Jag har även lyft av en grävarm som säkert vägde 1000kg med liknande metod, men då med 45x95 och ett lyftspel.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är ju en svarv av mindre modell, troligen inte över 500 kg ...

Kanske en och en halv meter lång, nån meter djup ... Tänker att man lyfter lika högt som kärran, och att man kunde köra på väggreglar som är 2,5 meter höga till ben ..

Man kanske kan göra ett större A och lyfta i den horisontella regeln ..
 
Gör två stycken A av 45x70 och mellan dem lägger du en 45x95 som en överliggare. Sätt även en korta sned-strävor i 45-graders vinkel från överliggaren till det ena benet på varje sida, ca 50 cm ut bör räcka.
Då kan du hissa upp svarven på mitten av överliggaren, rulla in kärran och ställa allt på plats.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bygg ett stabilt 'A'. Koppla en bil, winch, eller liknande och dra i röda pilens riktning.
Stödbenen måste fixeras så att dom inte följer med när man drar. Går det inte att fästa i marken så kan man sätta ett par rep/band nedtill som man drar till nåt lämpligt tungt föremål (gråa linjerna)
En skiss av en A-formad konstruktion med stödben, föreslagen dragriktning med vinsch och säkringsmetoder.

Men enklast är nog att lägga ett par hyvlade plank under och släpa upp den på vagnen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren, vi får se om det blir någon rolig post i "dagens verktygsköp"... :D

När jag tänker efter så har jag ju faktiskt ramper till släpkärra ... Det kanske är enklare att bygga en ram på hjul och ställa den på...
 
En svarv är väldigt övertung.
Har du någon polare med liten kranbil?
 
Jag lyfte av en svarv på liknade vis. Hade en rätt rejäl balk. Som jag la över ett par kubbar med lagom mycket mellanlägg. På balken hängde sedan svarven. Jag tog ner den på golvet genom att lyfta en sida i taget och plocka undan lite mellanlägg. Jag tror min väger mer än din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.