Hej, min mor har ett hus som används som fritidshus och är byggt i början på 60-talet, enplansvilla på 75 m² med lika stor källare.
Vedpanna med elpatron står för underhållsvärme under vintern och jag tror att effekten på elpatronen är 8 kW, kan eventuellt vara 12 kW om man vid installation av pannan valde att koppla så.
Såg att hon har 25 A huvudsäkring och frågan är om man kan byta ner ända till 16 A?
Vid de få tillfällen hon är där under vintern så eldar hon i pannan med ved så elpatronen går aldrig samtidigt som någon annan stor elförbrukare, för övrigt är det nog bara spisen med ugn som jag tror är det som kan räknas som större elförbrukare, det finns ingen bastu, tvättmaskin, torktumlare etc.
Jag bara gissar på att elpatronen inte behöver gå på max iom att den bara behöver värma upp huset till cirka 7 grader?
Någon som har koll och erfarenhet av hur man ska tänka och räkna?
Tack på förhand!

När elpatronen är igång så går den ju på full effekt, beroende på behovet just då så går den kanske i 5 minuter, eller en halvtimme.

Så OM elpatronen är på 12 Kw, så drar den lite för mycket för 16A säkring (16 x 230 x 3). Men det är så lite för mycket att den med största sannolkhet inte löser ut säkringar, så länge det bara är den som går.

OM elpatronen är igång samtidigt som spisen, så blir det ev. i princip dubbla lasten mot säkringens värde, så om det sammanfaller med när elpatronen går, så blir det svettigt. Men det borde fortfarande vara bara under några minuter, så det kan fungera.

Personligen tycker jag att man bör ha lite marginal för värmesystemet. För löser det ut säkringarna, och man inte är där så finns risken att alla ledningar i huset fryser sönder.

Tack för ditt svar!
Så om elpatronen är på 8 kW så är det helt lugnt och mtp på kostnaden vettigast med 16 A och ingen fördel med 20A?
Och är elpatronen på 12 kW så kan 16 A funka men 20 A är vettigare mtp på säkerhet/marginal och ingen fördel med 25 A?

Med 16A och 8 kW måste man ha lite koll på vilka övriga laster man utnyttjar. Tänk på att det är många "apparater" i ett hushåll som drar runt 10A, du har säkert en 7-10 saker som vill ha 7-10 A

Vet inte hur avancerad panna det sitter men vet att far min har en med dubbla elpatroner så att pannan kan välja vilken effekt den kör med, utifrån strömkännare. Så om man startar spisen så drar pannan ner efter vad man ställt in för huvudsäkring. Det är väl en ganska vanlig funktion, även i äldre pannor så ta en titt först vad det är för modell på pannan så kanske det är enkelt att ordna! Kanske redan så att funktionen finns!

Det är sällan det är en enda elpatron på +10 kW. Oftast sitter det mins två stycken så man kan välja effekt genom att ställa temostaterna olika.

Pannan är en CTC V20 och jag ser i manualen att den har just funktionen med strömavkännare, ska försöka se om det går att säkerställa att den är monterad med den funktionen korrekt installerad, fattar jag rätt om det är något som ska synas i elcentralen? Den är från 60-talet med proppar.
Ser även att det ska finnas en belastningsvakt i pannan där man ställer in vilken huvudsäkring man har, ska kolla vad den står på om jag hittar den.

Redigerat:
Börja med att kolla i pannan om det är några kablar anslutna där.

Om elmätaren är bytt nyligen så borde det gå att kolla ström/effektuttag på den för de olika faserna. Då kan man ju testa och ställa in pannan för att ge en hög innetemperatur så den garanterat går på maxeffekt och sen kolla vad man har för siffror i mätaren.

Det är enkelt att kolla om elpatronen är kopplad för 8 eller 12 kW. 8 kW borde räcka och då drar den som mest 11,6 A per fas.

I TreeSwede skrev:
Pannan är en CTC V20 och jag ser i manualen att den har just funktionen med strömavkännare, ska försöka se om det går att säkerställa att den är monterad med den funktionen korrekt installerad, fattar jag rätt om det är något som ska synas i elcentralen? Den är från 60-talet med proppar.
Ser även att det ska finnas en belastningsvakt i pannan där man ställer in vilken huvudsäkring man har, ska kolla vad den står på om jag hittar den.
Även om pannan stöder en effektvakt så kanske den inte är installerad så. Det ska i så fall finnas strömtransformatorer i elcentralen.

En elpatroneffekt på 8 kW belastar knappast de tre faserna lika. Det olika effektstegen brukar laborera med att koppla bort en fas etc.

Från CTC's manual:

Tabell över installerad effekt på 8 kW som visar amperetal i fyra steg för tre faser (L1, L2, L3).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittar ingen inställning för att begränsa antalet steg som får kopplas in. Annars hade ju det varit en enkel lösning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!
Ska slå en kik på hur det ser ut i elcentralen och pannan nästa gång jag är där.
lbgu: Menar du att man kan se belastningen på olika faser direkt i displayen på en relativt nybytt mätare?

Stoppa i 16 och pröva när ni är där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.