Hej! Har ett tegelhus som är byggt 1965 och undrar vad jag kan ha för uvärde i väggarna?
I papper jag har från bygget står det 5 cm rockwoll invändigt och 7 cm utvändigt. Teglet verkar vara 12cm så vad kan man räkna på för uvärde på det. Mäter jag hela väggens tjocklek får jag den till 32cm
I papper jag har från bygget står det 5 cm rockwoll invändigt och 7 cm utvändigt. Teglet verkar vara 12cm så vad kan man räkna på för uvärde på det. Mäter jag hela väggens tjocklek får jag den till 32cm
Typ 0.25 W/m²K
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
12 cm mineralull är ovanligt bra för att vara från 1965, 10 cm var nog standard. Fasadteglet ger också en viss tröghet som är värdefull. Tilläggsisolering av ytterväggarna ger inte en förbättring som väger upp nackdelarna. Satsa på vindsbjälklaget och fönstren. Att byta ut det inre glaset mot energiglas ger mycket för pengarna och sänker fönstrens U-värde med ca 1,0 W/m2K. En tilläggsisolering av vindsbjälklaget kräver verklig kompetens och sannolikt andra åtgärder på vinden för att säkra fuktkontrollen.
Enligt papper är det 2.5+5+7cm isolering i tak, ja la dit en 10a när ja flytta in, de blev bättre men ej bra , takstolarna är isolerade i fickan mellan å de va så trångt där så det gick knappt å krypa där utan att slå i huvudet.
En fundering jag haft är att ta dit en firma å sprutisolera hela vinden, men först måste nog någon typ av luftspalt fixas så de inte blir helt tätt. Jag har gavel ventiler samt att facken mellan takstolarna är avluftad till 90-95% . Nått fack som ja såg de inte ventilerar när de byggde huset
En fundering jag haft är att ta dit en firma å sprutisolera hela vinden, men först måste nog någon typ av luftspalt fixas så de inte blir helt tätt. Jag har gavel ventiler samt att facken mellan takstolarna är avluftad till 90-95% . Nått fack som ja såg de inte ventilerar när de byggde huset
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Standardisolering i vindsbjälklag 1965 var ca 15 cm, så det stämmer rätt bra. Om man ska tilläggsisolera rejält måste antagligen yttertaket isoleras på undersidan så att det inte blir för kallt på vinden. Dessutom sätter man igen takfotsventilationen och nöjer sig med gavelventiler.
Har ju Sånna kall/kattvindar också där de bara är 70cm isolering i yttervägg, tanken är att isolera det nu i vinter samt isolera mellan takstolarna. Det får plats med 145 mellan takstolarna men hur blir de egentligen med vinden? När ja pratade me byggfirman sa de att ja absolut inte fick bygga igen
Takfotsventilationen på vinden.
Jag funderar på 145 mellan takstolarna å antingen 100 på väggen eller en 50s fasadskiva vad skulle ni gått på? Jag har massa 100 över sen isoleringen av vinden så kanske smartast å ger mest isolering? Kommer ej använda vindarna till nått speciellt
Takfotsventilationen på vinden.
Jag funderar på 145 mellan takstolarna å antingen 100 på väggen eller en 50s fasadskiva vad skulle ni gått på? Jag har massa 100 över sen isoleringen av vinden så kanske smartast å ger mest isolering? Kommer ej använda vindarna till nått speciellt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska man ha mycket isolering i vindsbjälklaget fungerar det inte med takfotsventilation. Har du en sektionsritning över huset som du kan lägga ut?
Bilder från sido vindarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är vinden inredd? I så fall ligger huvuddelen av isoleringen i snedtaket. Då måste det finnas en luftspalt under råsponten. Det begränsar möjligheterna till extra isolering. Mina tidigare svar utgick från att det var en kallvind. Hur använder ni vinden idag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den smartaste lösningen då är att stänga av värmen på vinden och göra den till en kallvind. Isolera bjälklaget mellan vån 2 och vinden rejält. Lägg en ångspärr i botten. Lite isoleringsskivor på golven i kattvindarna. Det kommer att bli ganska energieffektivt.