Hej!
Planerar en utbyggnad av mitt hus med 7,2x9,6 meter yttermått i två plan. Fyra sovrum på övervåningen och kök/vardagsrum i öppen planlösning på bottenvåningen. Skulle behöva lite hjälp med att dimensionera mellanbjälklaget.
Min tanke är en hea-balk i mitten längs med rummet med ett stöd på mitten. Sedan träbjälkar som sticks in i hea-balken från sidan. Spännvidden bör således bli ca 5m för hea-balken och 3,3m för träbjälkarna. Vilken dimension på hea-balken bör användas, hur grovt stöd och vilka träbjälkar?
Eller någon kanske har något bättre förslag?
 
Tack ska du ha.
Det verkar ju finnas en hel del kompetens här och jag vore hemskt tacksam om någon tog sig an uppgiften att dimensionera mitt bjälklag:)
 
Räkna gärna även på 7,2x10,2, om det gör någon skillnad på balken.
 
buicken skrev:
...jag vore hemskt tacksam om någon tog sig an uppgiften att dimensionera mitt bjälklag:)
Sånt kan jag inte, men jag skall berätta hur "beräkningen" av min balk gick till:
På byggsamrådet diskuterades det stora öppna spannet över vardagsrummet, och hur det skulle byggas.
Min kvalitetsansvarige kikade på planritningen, tänkte efter ca 10 sekunder, och sa "Vi tar en 200 mm HEA-balk". Så fick det bli. Balken kostade 5.000 kr och vilar på en 95x95 mm träpelare i varje ända.
 
Hejsan. Jag har räknat på detta åt dig och dimensioner som är lämpliga är följande:
Bärlina HEA 220
Bjälkar 45x220

Jag har räknat på 10meters spännvidd med stöd på mitten. Stöden har jag inte räknat på men väljer du 95x95 så är du på den säkra sidan.

Lycka till med bygget // Marcus
 
Tack så mycket!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.