Hur ska man beräkna en A-ramskonstruktion med 58 graders lutning, lättbalkar och olika isolermaterial i kombination?

inifrån:
12.5mm gips 0,25
ångbroms 0,?
47mm luftspalt 0,?

mellan lättbalkarna ligger:
50mm PIR 0.020
303mm träfiber lösull 0.038

ovanpå:
18mm takplywood 0,14
ytpapp

Hur påverkar konstruktionens lutning energiförlusten? Jag tänker mig ju att värmen rör sig vertikalt vilket gör att den måste passera ~770mm konstruktion istället för det faktiska ~420mm?

Öppet till nock och öppen planlösning får mig att misstänka att mycket av värmen kommer att samlas och passera ut i toppen av konstruktionen, tänker jag rätt som isolerar detta parti tjockare än övrigt i så fall?

Redigerat:
surris
A aroraror skrev:
Hur ska man beräkna en A-ramskonstruktion med 58 graders lutning, lättbalkar och olika isolermaterial i kombination?

inifrån:
12.5mm gips 0,25
ångbroms 0,?
47mm luftspalt 0,?

mellan lättbalkarna ligger:
50mm PIR 0.020
303mm träfiber lösull 0.038

ovanpå:
18mm takplywood 0,14
ytpapp

Hur påverkar konstruktionens lutning energiförlusten? Jag tänker mig ju att värmen rör sig helt vertikalt vilket gör att den måste passera ~770mm konstruktion istället för det faktiska ~420mm?

Öppet till nock och öppen planlösning får mig att misstänka att mycket av värmen kommer att samlas och passera ut i toppen av konstruktionen, tänker jag rätt som isolerar detta parti tjockare än övrigt i så fall?
Krångla inte till det. Du kommer ha samma transmissionsförluster i konstruktionen om den ser likadan ut oavsett om den är i vinkel.

Om värmen endast skulle röra ser vertikalt så skulle man inte ha några transmissionsförluster i någon annan byggnadsdel än taket.

surris surris skrev:
Krångla inte till det. Du kommer ha samma transmissionsförluster i konstruktionen om den ser likadan ut oavsett om den är i vinkel.

Om värmen endast skulle röra ser vertikalt så skulle man inte ha några transmissionsförluster i någon annan byggnadsdel än taket.
Alright, Helt vertikal kanske var att ta i men.. Krånglar gärna till det lite då jag behöver en ganska exakt uträkning.

surris
A aroraror skrev:
Alright, Helt vertikal kanske var att ta i men.. Krånglar gärna till det lite då jag behöver en ganska exakt uträkning.
Cirkus 0,1

surris surris skrev:
Cirkus 0,1
Tack ska du ha men jag blev inte ett dugg klokare.

surris
A aroraror skrev:
Tack ska du ha men jag blev inte ett dugg klokare.
Du får räkna ut motståndet för varje skikt det gör du genom tjocklek/lambda. Sen summerar du motsånden och tar 1 genom motståndet, 1/totala motståndet. I skikten med lättbalkar för du räkna ut förhållandet mellan lättbalkar och pir/lösull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.