Jag har ett lån hos Swedbank med s.k. 2-månadersränta.
Räntan justeras varannan månad samtidigt som jag betalar föregående periods ränta.

Enligt Swedbank så ska denna ränta vara samma som deras officiella 3-månadesränta.
Jag trodde att det funkade så att min ränta beräknades på följande sätt: (officiell 3-månadesränta vid månadsskiftet - ev. ränterabatt) och att den räntan sedan skulle gälla under 2 månader.

Men det måste finnas någon parameter jag inte räknat med eftersom jag sedan jag tecknade lånet för 6 mån sen har haft tre olika räntor som samtliga har varierat olika mycket från den officiella räntan.

Dvs, jag har haft olika mycket ränterabatt varje 2-månadersperiod.

Så frågan är hur Swedbank beräknar sin 2-månadersränta?
När jag frågade banken så fick jag den förklaringen som jag angav tidigare i inlägget, men jag är inte helt säker på att den tjänstemannen hade full koll.
 
Vad är vitsen med att du har en 2-månadersränta när dom för övrigt kör som alla andra, med 3-månaders.

Om det nu är så så tittar dom väl på vad 3-månadersräntan den dag lånet villkorsändras och följer den (minus rabatt)?
 
Swedbanks 2-månaders ("rörlig") följer inte längre 3-månaders alls. Den högst troliga anledningen är att eftersom man slutat med denna variant för nyförsäljning, försöker man med enkla medel få så många som möjligt att självmant gå över till 3-mån. Ett medel är ju att låta räntan vara lite ofördelaktig.....

Jag har också 2-mån med ganska duktig rabattsats. Men inte ens med denna förmån kommer jag numera lägre ner i räntenivån än om jag hade haft 3-mån med listränta.

Och att man sitter med 2-mån är inte så konstigt. Swedbank hade för några år sedan 3-mån som alla andra, men fick sedan för sig att det var bättre med 2-mån. Då gjorde man tvärtom - 3-mån blev väldigt ofördelaktig räntemässigt varvid de flesta bytte till 2-mån. Sedan i höstas är 2-mån borta för nyförsäljning och den presenteras inte ens i räntehistoriken. Man vill inte den skall finnas, helt enkelt.

Den officiella förklaringen är dock att det är "svårare att sätta en ränta som bara löper på 60 dagar än 90 dagar", något som jag tycker snarare borde vara tvärtom.....
 
Redigerat:
Detta låter konstigt då min 2-månaders så här långt har legat en bra bit under gällande 3-månarders, detta är alltså när jag bortser från min ränterabatt.

Det var swedbank själva som gav oss 2-månaders ränta, inget vi frågade efter och detta var i Juli -08.
 
imported_Anders_S skrev:
Om det nu är så så tittar dom väl på vad 3-månadersräntan den dag lånet villkorsändras och följer den (minus rabatt)?
Ja så trodde jag oxå att det funkade och så beskrev banktjänstemannen det hela för mig.
Men faktum är ju att jag får en hel del lägre ränta än officiell 3-månaders även om man bortser från min rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.