Har en Bentone 10V på en CTC 2200 TRIO.
Har problem nu med att pumpen har stannat. Tar jag och monterar bort pumpen från brännaren,och känner på axelen, så sitter den fast.
Efter att ha vridigt på axelen manuellt, så får jag liv i den igen.
Efter återmontering på brännare, har jag sen kunnat köra med brännaren en dag, för att axelen sedan igen sitter fast.
Har även provat med att montera dit en reservpump, från annan brännare, men efter ca en dag bli resultatet det samma på denna pump. Axelen sitter...
Kan det vara något med att pumpen körs för varm, eller att återledningsventilen sitter för lågt inställd?
Samtliga filter är rengjorda/bytta....
Tacksam för svar/ Tobias
 
Problemet löst.
Tydligen fel viskositet i olja nu för tiden,,,fick tillsätta en blandning på 1% 2-taktsolja.
Blivigt ett vanligt fel sa dem på Bentone.
/ Tobias
 
Orkade den inte pumpa oljan alltså?
 
kan det vara så att dagens olja är så tunn att den inte fick tillräcklig smörjning?
villaolja är ju tunnare än tvåtaktsolja
 
Pumpen pumpade för fullt,,men blev så varm eftersom smörjningen i oljan var minimal,,därefter bränner pumpen fast...Skönt att lager inte skurit.
Men som sagt....dagens villaolja är lite snål med smörjningen ja,,,skall ju vara miljövänligt idag:)
Så 2-taktsoljan gjorde susen.
 
Det låter lite märkligt. Jag har inte råkat ut för något liknande problem på en Beo 10. Vad menar du med att "återledningsventilen" är för lågt inställd?
Om du menar ventilerna på oljeledningarna från tanken så ska de vara fullt öppna.

Menar du ventilen på pumpen där man ställer oljetrycket, så ställer man den lämpligast på ca 10 bar. Uppmätes genom att koppla en manometer till pumpen.
 
Redigerat:
Återledningsventilen skulle vara helt öppen eller helt stängd, beroende på 1,eller 2-rörssystem.
Allt är rätt inställt efter värden enligt Bentone,,,
Kan tillägas att det inte är vanlig eldningsolja jag kör på, utan diesel från jordbruksmaskiner,,,därför det är lite sämre viskositet kanske?,,men nu är det löst iaf..
 
tobban76 skrev:
Återledningsventilen skulle vara helt öppen eller helt stängd, beroende på 1,eller 2-rörssystem.
Allt är rätt inställt efter värden enligt Bentone,,,
Kan tillägas att det inte är vanlig eldningsolja jag kör på, utan diesel från jordbruksmaskiner,,,därför det är lite sämre viskositet kanske?,,men nu är det löst iaf..
Aha ok det kan ju vara oljan då. Bra att det löste sig. Har du ettrörssystem så ska det bara vara ett rör inkopplat, alltså ingen återledning till tank.

Men jag rekommenderar inte att köra på ettrörssystem. Då är det bättre att ha en tigerloop monterad istället. Då har du en sugledning från tanken till loopen, och tvårörs därifrån till brännaren. Det mår pumpen bättre av, och behöver inte slita så hårt.

Tänk på att oljepumpen måste ställas om om man ska ändra mellan 1 och 2 rörs, med hjälp av en liten plugg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.