Har fått en lövblås i okänt skick, Jonsered BV 2126.
Tyvärr startar den inte. Den har fått nytt tändstift och det blir gnista.

Jag följer instruktionen: Tryck in gummiknappen 10 gånger (man hör hur det porlar).
Ryck snöret 3 gånger med öppen choke.
Starta med halv choke.
Stäng av choke när den startat.

Men den startar alltså inte.
Hur felsöker jag vidare?
 
Frågar föregående ägaren som du fått den av. Kanske finns en anledning till att du fick den...
 
Vad har du för bränsle i? Är det färskt?
Får den luft genom luftfiltret och går det bränsle genom förgasaren?
 
Händer det något om du använder startgas?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Vad har du för bränsle i? Är det färskt?
Får den luft genom luftfiltret och går det bränsle genom förgasaren?
Tvåtakts akylatbensin.

Jag tog bort filtret, hjälpte inte.

Hur vet jag om det går bränsle genom förgasaren?
 
D Dilato skrev:
Händer det något om du använder startgas?
Inte provat, har tyvärr ingen startgas.
 
Smuts i förgasaren? Kontrollera förgasarnålen. Vanligt fel på gräsklippare mm.
 
Finns det kompression eller går kolven oroväckande lätt när du drar i startsnöret?

Blir tändstiftet fuktigt efter att du försökt starta? Det ger en indikation på om det kommer fram bränsle till cylindern.

Hur ser tändstiftet ut? Är elektroden nedbränd? Är stiftet svart och sotigt - går för fett (för mycket bränsle i förhållande till luft). Vitt - går för snålt (för lite bränsle i förhållande till luft). Ett fungerande stift ska vara ljust chokladfärgad, lite som oboy.

Startgas kan vara lite lurigt på en tvåtaktare då den inte får smörjning av startgasen. Prova att hälla i liiite tvåtaktssoppa i tändstiftshålet och på med tändstiftet och dra i snöret. Hostar den till och tänder för att sedan dö har du problem med flödet från förgasaren, alternativt otäta reedventiler.

Har maskinen stått länge med vanlig tappsoppa kan det vara bra att plocka isär förgasaren och göra ren den så det inte är beläggningar som ställer till det.
 
Okej, det låter som att jag behöver riva isär den och kontrollera/göra rent förgasaren.

Senast jag gjorde det var på min moped 1998...
 
Vet inte om jag missförstår
Choken ska vara stängd när du drar de första dragen och tänder den inte då får du fortsätta dra tills den gör försök att starta, dvs fortsätta med stängd chock. Först efter att den gjort ett startförsök, tänt men stannat, ska du dra ned till halv chok, osv. Och gasreglaget ska inte röras.
Bild av instruktion för kallstart av en motor med detaljerad text om bränslepump, chokerläge, och steg för korrekt startprocedur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Vet inte om jag missförstår
Choken ska vara stängd när du drar de första dragen och tänder den inte då får du fortsätta dra tills den gör försök att starta, dvs fortsätta med stängd chock. Först efter att den gjort ett startförsök, tänt men stannat, ska du dra ned till halv chok, osv. Och gasreglaget ska inte röras.
[bild]
Tack, jag måste ha missuppfattat instruktionen på själva sågen som tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.