Har fått en lövblås i okänt skick, Jonsered BV 2126.
Tyvärr startar den inte. Den har fått nytt tändstift och det blir gnista.
Jag följer instruktionen: Tryck in gummiknappen 10 gånger (man hör hur det porlar).
Ryck snöret 3 gånger med öppen choke.
Starta med halv choke.
Stäng av choke när den startat.
Men den startar alltså inte.
Hur felsöker jag vidare?
Tyvärr startar den inte. Den har fått nytt tändstift och det blir gnista.
Jag följer instruktionen: Tryck in gummiknappen 10 gånger (man hör hur det porlar).
Ryck snöret 3 gånger med öppen choke.
Starta med halv choke.
Stäng av choke när den startat.
Men den startar alltså inte.
Hur felsöker jag vidare?
Finns det kompression eller går kolven oroväckande lätt när du drar i startsnöret?
Blir tändstiftet fuktigt efter att du försökt starta? Det ger en indikation på om det kommer fram bränsle till cylindern.
Hur ser tändstiftet ut? Är elektroden nedbränd? Är stiftet svart och sotigt - går för fett (för mycket bränsle i förhållande till luft). Vitt - går för snålt (för lite bränsle i förhållande till luft). Ett fungerande stift ska vara ljust chokladfärgad, lite som oboy.
Startgas kan vara lite lurigt på en tvåtaktare då den inte får smörjning av startgasen. Prova att hälla i liiite tvåtaktssoppa i tändstiftshålet och på med tändstiftet och dra i snöret. Hostar den till och tänder för att sedan dö har du problem med flödet från förgasaren, alternativt otäta reedventiler.
Har maskinen stått länge med vanlig tappsoppa kan det vara bra att plocka isär förgasaren och göra ren den så det inte är beläggningar som ställer till det.
Blir tändstiftet fuktigt efter att du försökt starta? Det ger en indikation på om det kommer fram bränsle till cylindern.
Hur ser tändstiftet ut? Är elektroden nedbränd? Är stiftet svart och sotigt - går för fett (för mycket bränsle i förhållande till luft). Vitt - går för snålt (för lite bränsle i förhållande till luft). Ett fungerande stift ska vara ljust chokladfärgad, lite som oboy.
Startgas kan vara lite lurigt på en tvåtaktare då den inte får smörjning av startgasen. Prova att hälla i liiite tvåtaktssoppa i tändstiftshålet och på med tändstiftet och dra i snöret. Hostar den till och tänder för att sedan dö har du problem med flödet från förgasaren, alternativt otäta reedventiler.
Har maskinen stått länge med vanlig tappsoppa kan det vara bra att plocka isär förgasaren och göra ren den så det inte är beläggningar som ställer till det.
Vet inte om jag missförstår
Choken ska vara stängd när du drar de första dragen och tänder den inte då får du fortsätta dra tills den gör försök att starta, dvs fortsätta med stängd chock. Först efter att den gjort ett startförsök, tänt men stannat, ska du dra ned till halv chok, osv. Och gasreglaget ska inte röras.
Choken ska vara stängd när du drar de första dragen och tänder den inte då får du fortsätta dra tills den gör försök att starta, dvs fortsätta med stängd chock. Först efter att den gjort ett startförsök, tänt men stannat, ska du dra ned till halv chok, osv. Och gasreglaget ska inte röras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, jag måste ha missuppfattat instruktionen på själva sågen som tvärtom.A AndersS skrev:Vet inte om jag missförstår
Choken ska vara stängd när du drar de första dragen och tänder den inte då får du fortsätta dra tills den gör försök att starta, dvs fortsätta med stängd chock. Först efter att den gjort ett startförsök, tänt men stannat, ska du dra ned till halv chok, osv. Och gasreglaget ska inte röras.
[bild]
Liknande trådar
-
Pump till brunn startar för ofta - lågt förtryck i expansionskärl?
Teknik -
Varför startar en aktiv nivåvippa inte avloppspump?
Vatten & Avlopp -
Kombihyvel startar ej i plan läge.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
IVT 490, elpatron startar inte automatiskt?
Värmepumpar -
Bensindriven lövblås/sug GBV 345
Häckar, Buskar & Träd