Håller på att styra upp kaoset av maskinskruv och brickor ute i verkstaden. Som del av detta har jag nördat ner mig totalt i benämning för skruvskallar, muttrar och brickor. Med benämning menar jag de bokstäver som oftast förekommer i produktnamnet. T.ex. om jag har en M6 60mm M6SF, så är det en M6 som är 60mm lång där skallen är en sexkantsskalle med fläns:
eller om jag säger MC6S så är det en cylindrisk skalle med insex:
Såhär långt har jag kommit fram till att bokstäverna avkodas i följande ordning (helt baserat på googling):
* Inledande M står för metric, och U för tum
* Sen kommer formen, 6S = sexsidig, C = cylindrisk, R = rund, F = försänkt, K = kullrig, KF = kullrig-försänkt
* Sedan "bits" S = spår, X = Phillips eller Pozidriv, T=torx, 6S=insex
* Till sist kommer eventuella ytterligare attribut, t.ex. F = fläns
Muttrar är snarlikt:
* Först M=metric, U=tum
* Eventuellt L=låg
* Antal sidor, eller V=ving
* Alltid ett M, som i mutter(?)
* Eventuella ytterligare attribut F=fläns, FT=tandadfläns
T.ex:
* ML6M är en låg sexkantsmutter
* M6LM är en sexkantsmutter med nylånpackning/lås
* MVM är en vingmutter
* M6MFT är en sexkantsmutter med tandadfläns
Brickor är ett större frågetecken, t.ex. vad är skillnad på RB och BRB... Eller varför inte en RBS, SRKB,
TBRSUB, etc
Nu till min fråga, är det någon som har en komplett (eller bättre insikt) i vad de olika bokstäverna betyder? Jag har letat och letat, men det verkar inte finnas någon vettig guide online, i synnerhet vad gäller brickor. Självklart kan man hitta mängder med benämningar igenom bildsökning, eller igenom att t.ex. navigera Arvid-Nilsons hemsida (https://shop.arvidnilsson.com/sv/). Tyvärr är det inte det smidigaste sättet att få en överblick, och det är inte alltid uppenbart vad en bokstavskombination står för, även om man kan göra en kvalificerad gissning i de flesta fall.
eller om jag säger MC6S så är det en cylindrisk skalle med insex:
Såhär långt har jag kommit fram till att bokstäverna avkodas i följande ordning (helt baserat på googling):
* Inledande M står för metric, och U för tum
* Sen kommer formen, 6S = sexsidig, C = cylindrisk, R = rund, F = försänkt, K = kullrig, KF = kullrig-försänkt
* Sedan "bits" S = spår, X = Phillips eller Pozidriv, T=torx, 6S=insex
* Till sist kommer eventuella ytterligare attribut, t.ex. F = fläns
Muttrar är snarlikt:
* Först M=metric, U=tum
* Eventuellt L=låg
* Antal sidor, eller V=ving
* Alltid ett M, som i mutter(?)
* Eventuella ytterligare attribut F=fläns, FT=tandadfläns
T.ex:
* ML6M är en låg sexkantsmutter
* M6LM är en sexkantsmutter med nylånpackning/lås
* MVM är en vingmutter
* M6MFT är en sexkantsmutter med tandadfläns
Brickor är ett större frågetecken, t.ex. vad är skillnad på RB och BRB... Eller varför inte en RBS, SRKB,
TBRSUB, etc
Nu till min fråga, är det någon som har en komplett (eller bättre insikt) i vad de olika bokstäverna betyder? Jag har letat och letat, men det verkar inte finnas någon vettig guide online, i synnerhet vad gäller brickor. Självklart kan man hitta mängder med benämningar igenom bildsökning, eller igenom att t.ex. navigera Arvid-Nilsons hemsida (https://shop.arvidnilsson.com/sv/). Tyvärr är det inte det smidigaste sättet att få en överblick, och det är inte alltid uppenbart vad en bokstavskombination står för, även om man kan göra en kvalificerad gissning i de flesta fall.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Hur ser ditt behov ut, behöver du veta standardbeteckning för brickor för att kunna beställa, ska du tillverka eller varför vill du utforska denna nästintill ogenomträngliga djungel av standards och beteckningar? Varje bricktyp har ju en standardbeteckning (DIN, ISO, ANSI, BS m fl + nr) och sedan en angivelse, ibland av en eller flera bokstäver för att ange diam. och tjocklek. A är alltså lägsta mått och G (ex. för British Standard/BS) är högsta mått.
Kanske hjälper denna länken lite men en överföringstabell mellan standarder och beteckningar kan nog vara lurigare att hitta.
https://www.fastenerdata.co.uk/fasteners/washers.html
Kanske hjälper denna länken lite men en överföringstabell mellan standarder och beteckningar kan nog vara lurigare att hitta.
https://www.fastenerdata.co.uk/fasteners/washers.html
Tack för svaren. Argh, ser ut som att det är ISO 225:2010 som är nyckeln här, dessa jäkla standarder som man behöver betala för, drygt...
Kanske ska tillägga att jag hyfsat nyligen köpte en större mängd maskinskruv och brickor på konkursauktion. Så mitt bös är liksom inte bara en handfull skruvar som har blivit över, utan kanske 200-300 olika högar/askar/lådor med olika skruvar., vissa är märkta, en klar majoritet är det ej...
Åter igen, tackar så mycket för era svar!
Huvudsakligen är det för att släcka mitt intresse för vad de olika beteckningarna står för. Men även så håller jag som sagt på att gå igenom allt bös jag har, och hade varit trevligt att kunna sortera och märka på ett lite snyggare än att hitta på något eget.
Kanske ska tillägga att jag hyfsat nyligen köpte en större mängd maskinskruv och brickor på konkursauktion. Så mitt bös är liksom inte bara en handfull skruvar som har blivit över, utan kanske 200-300 olika högar/askar/lådor med olika skruvar., vissa är märkta, en klar majoritet är det ej...
Åter igen, tackar så mycket för era svar!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Täckbrickor för Pex rör enligt Säker Vatten 21
Vatten & Avlopp -
förklaring av armeringsbenämning i k-ritning
Grund & Markarbeten -
Vad ska jag ha för täckbrickor/proppar?
Värme allmänt -
Lägga en spån/plywood med fyrkantsbrickor under för att få kyl i lod?
Kök -
Pallningsbrickor som stöd för reglar mot asfalt vid altantrappa?
Altan & Uteplats