Hej, vår brf har under våren asbestsanerat balkongerna och bytt fasadmaterialet på dessa. I samband med detta så plockade man såklart bort eluttag m.m. som fanns där. Nu ska de skicka hit en elektriker, men till oss har de sagt att elektrikern inte kommer att dra tillbaka elen till vår taklampa då det inte blir en godkänd installation. Varför skulle det inte vara möjligt för honom att lösa det? Vi vill ju att föreningen återställer allt som det var tidigare och har dessutom köpt en ny taklampa till balkongen som vi redan hängt upp på plats.
Föreningen nämnde något om jord, men varför skulle det inte gå att lösa?
Har tagit bilder innan de rivit ner allt för jag misstänkte att vi skulle få problem med detta (föreningen hade inte tänkt återställa elen alls till en början).
Fotona redovisar hur det såg ut innan de tog bort uttag och transformator eller vad det var, samt efter.
Föreningen nämnde något om jord, men varför skulle det inte gå att lösa?
Har tagit bilder innan de rivit ner allt för jag misstänkte att vi skulle få problem med detta (föreningen hade inte tänkt återställa elen alls till en början).
Fotona redovisar hur det såg ut innan de tog bort uttag och transformator eller vad det var, samt efter.
Ser ut som en hemafix-lösning, Lamputtaget som sitter lite på sniskan tycks inte vara av jordad modell. Förstår att föreningen inte vill befatta sig med detta.
Det går att göra en korrekt installation med rätta och riktiga grejor.
Det går att göra en korrekt installation med rätta och riktiga grejor.
Nu fixade de det med jordat ändå, men däremot hade de ju satt upp en lampa vi inte ville ha där, som vi precis rivit ner från vardagsrummet för den var så förbannat ful, så nu funkar ju inte den lampan vi ville ha där ute. Den hade ingen jord. Hur fan gör man då?
Är lampan godkänd för utomhusbruk? Den ska tåla båda UV, väta etc. Sen måste lampan byggas om så den är jordad för att få användas i det uttaget. Du får inte bara byta sladd. Hade det däremot varit ett vanligt uttag hade du kunnat använda klass II utan problem. Men då ska produkten vara dubbelisoleead hela vägen så den inte kan bli strömförande.
A amandadenandra skrev:
Försök beskriva mer exakt vad som är gjort. Ta en bild på grejorna så blir det enklare att ge något råd.
Är uttaget bytt till ett jordat? Har föreningen/elektriker satt upp en fast monterad armatur i taket?
De satte inte dit något uttag nu, de drog bara fram elkablar och direktanslöt dem i den lampan... fattar inte hur de tänkte för det var en lång jävla arm med 5 spotlights på, varav 2 var sönder.... bredvid den armaturen låg min nya lilla gulliga bambulampskärm med sladd...
Det ska ha varit en elektrikerdock stod det inget firmanamn på bilen. De har till och med bytt lampknappen inomhus (är och var en med dimmer).
Det ska ha varit en elektrikerdock stod det inget firmanamn på bilen. De har till och med bytt lampknappen inomhus (är och var en med dimmer).
Medlem
· Blekinge
· 10 462 inlägg
Det är fortfarande ganska oklart vad som menas. Vad har vardagsrumslampan med det att göra? Har elektrikern dragit fram lamputtaget i taket över balkongen? Har någon satt upp en lamp där?
Försök berätta i kronologisk ordning.
Försök berätta i kronologisk ordning.
Det verkar vara stora kommunikationsproblem... En lösning skulle kunna vara att elfirman/du/föreningen sätter upp ett jordat uttag i taket.
Där kan du sedan ansluta en armatur med stickkontakt som du tycker passar.
Att ha ett vanligt ojordat lamputtag på balkongen känns inte korrekt, så jag förstår att elfirman har rensat bort och försökt få ordning på grejorna vilket får anses som positivt för dig som medlem.
Där kan du sedan ansluta en armatur med stickkontakt som du tycker passar.
Att ha ett vanligt ojordat lamputtag på balkongen känns inte korrekt, så jag förstår att elfirman har rensat bort och försökt få ordning på grejorna vilket får anses som positivt för dig som medlem.
Såhär är det. Jag skruvade ner lamputtaget i taket och drog ut de två kablarna som satt i den. Jag la en lapp på balkong med lamputtaget där jag skrev att vi ville att de återställde funktionerna på vår balkong som de var innan. Vilket innebär att vi ska ha ett eluttag och en taklampa.
Eftersom de var negativa till att sätta tillbaka taklampan (enligt föreningen pga att det saknade jord) visade jag även med bild att kablarna från väggen är jordade.
Jag hade ju alltså ingen lampa i taket, förväntade mig endast att de skulle sätta upp ett lamputtag i taket. Lampan låg på vår balkongsoffa som jag snällt ställt in i lägenheten så de skulle ha plats att arbeta.
När jag kommer hem ser det bra ut. Förutom att de valt att sätta upp en lampa åt oss också. Fel lampa. Jag hade ju inte räknat med att de skulle sätta upp någon lampa åt oss. Men att de valt fel lampa gjorde det lite mer komplicerat. Denna lampan har de direltanslutet på elkablarna in i en sockerbit i lampan. Med jord, neutral och fas. De har även skruvat fast den endast på en ställning som vi hade som ersättning för avsaknad av ögla tidigare.
Nu när vi ska sätta dit den faktiska balkonglampan har vi alltså ingen krok och inget lamputtag. Tillsvidare har jag skruvat upp den lampa lamputtagsdosan och eftersom lampan bara har blå och brun kabel i den lampans sockerbit, har jag låtit jorden vara lös (är plastkåpa och ingen metall på lampan). Detta för att kunna hänga upp den på skruven på lamputtaget.
Eftersom de var negativa till att sätta tillbaka taklampan (enligt föreningen pga att det saknade jord) visade jag även med bild att kablarna från väggen är jordade.
Jag hade ju alltså ingen lampa i taket, förväntade mig endast att de skulle sätta upp ett lamputtag i taket. Lampan låg på vår balkongsoffa som jag snällt ställt in i lägenheten så de skulle ha plats att arbeta.
När jag kommer hem ser det bra ut. Förutom att de valt att sätta upp en lampa åt oss också. Fel lampa. Jag hade ju inte räknat med att de skulle sätta upp någon lampa åt oss. Men att de valt fel lampa gjorde det lite mer komplicerat. Denna lampan har de direltanslutet på elkablarna in i en sockerbit i lampan. Med jord, neutral och fas. De har även skruvat fast den endast på en ställning som vi hade som ersättning för avsaknad av ögla tidigare.
Nu när vi ska sätta dit den faktiska balkonglampan har vi alltså ingen krok och inget lamputtag. Tillsvidare har jag skruvat upp den lampa lamputtagsdosan och eftersom lampan bara har blå och brun kabel i den lampans sockerbit, har jag låtit jorden vara lös (är plastkåpa och ingen metall på lampan). Detta för att kunna hänga upp den på skruven på lamputtaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
De har troligen gjort rätt i att inte sätta ett lamputtag i "taket" på balkongen då jag inte känner till några lamputtag som är avsedda för utomhusbruk. Det kan möjligen fungera på en inglasad och torr balkong. Fast ansluten belysning är dock ok. Så armaturer av passande typ bör väljas. De måste inte vara skyddsjordade, de kan också vara dubbelisolerade.
Jag har för övrigt svårt att hitta en fråga i tråden.
Jag har för övrigt svårt att hitta en fråga i tråden.
Om det är lamputtaget du har på bild i #1 så ska du montera ned det igen och ringa en elfirma. Varför har du fått svar på i tråden.A amandadenandra skrev: