Vi ska flytta ett kök till en hall och jag är lite fundersam över hur mycket belysning jag kommer behöva.
Det är ett ganska mörkt rum och andra har löst det med en skena som jag tycker är ganska ful.

Jag kommer att fräsa in kablarna i taket så att dom inte är synliga.

Vi kommer att ha belysning under överskåp i täckskivan. Men min fundering är på hur man ska hantera belysning i övrigt.

Har tänkt att ha 2 plafonder placerade mellan varandra.

Ett annat alternativ är att köra på 4 stycken utanpåliggande spotlights men dom lyser nog mer rakt ner istället för att sprida belysning över hela rummet.

Har ni några tankar på hur man ska göra?

• Planritning av en lägenhet som visar kökets nya placering i en hall, sovrum, vardagsrum, badrum och kapprum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Precis som du skriver så tror jag mer på plafond(er) än spottar, just för att det sprider ljuset bättre in i överskåp etc.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
välj ljus kakel och inredning

• Gilla
senosh
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag hade valt ett blankt kakel, reflekterande metall eller spegelglas som stänkskydd. Allmänbelysning med en takplafond. Dimbar belysning under skåpen och i framförallt två dekorativa men funktionella väggplafonder - en på var sida öppningen in till vardagsrummet.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hade valt ett blankt kakel, reflekterande metall eller spegelglas som stänkskydd. Allmänbelysning med en takplafond. Dimbar belysning under skåpen och i framförallt två dekorativa men funktionella väggplafonder - en på var sida öppningen in till vardagsrummet.
Det var exakt min tanke att göra :) Men det blir dock stenskiva med stänkskydd i samma utförande.
Tycker du att det räcker med en takplafond inte två?

G gaia skrev:
välj ljus kakel och inredning
Vi kommer att köra på ett grått kök troligtvis!

Gammelnörden
S senosh skrev:
Tycker du att det räcker med en takplafond inte två?
Min första tanke var att en takplafond räckte för att lysa upp i mitten mellan väggplafonderna. Men jag kanske underskattar hur mörkt det är?
Jag är personligen inte så förtjust i att lysa upp rum med primärt taklampa och den kommer inte hjälpa till med arbetsbelysning vid köksbänken. Vilket är den yta i rummet som egentligen mest behöver ljus?

Bänkskiva i sten som fortsätter upp i stänkskyddet är så fint! 😍

Min första tanke var att en takplafond räckte för att lysa upp i mitten mellan väggplafonderna. Men jag kanske underskattar hur mörkt det är?
Jag är personligen inte så förtjust i att lysa upp rum med primärt taklampa och den kommer inte hjälpa till med arbetsbelysning vid köksbänken. Vilket är den yta i rummet som egentligen mest behöver ljus?

Bänkskiva i sten som fortsätter upp i stänkskyddet är så fint! 😍
Bra tanke! Jag hade funderingar på spotlights med utanpåliggande såklart då jag inte vill sänka taket.
Det kan vara en tanke med?

Beroende på vilken stil köket ska bli i så kanske någon variant av det här kan vara nåt?
[länk]
Nja, vi ska köra på ett shaker kök. Så det blir en plafond som passar det.

S senosh skrev:
Vi kommer att köra på ett grått kök troligtvis!
skyll dej själv ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.