Jag skulle vilja fälla in någon form av belysning 3-4 stycken i en trappa med 11steg och en 90gradare. Kan tänka mig någon form av spot i vangstycket eller i sättsteget.
Är det någon som har förslag på lösning och bild på hur man gjort som inspiration.
 
Kebabslang i framkant som döljs av en liten list? Så blir det som på bio ungefär tänker jag.
 
gunne skrev:
Kebabslang i framkant som döljs av en liten list? Så blir det som på bio ungefär tänker jag.
Vad är en kebabslang?
 
Kebabslang? Raggarslang heter det ju! ;D
 
Lite inspiration kanske?
 
  • trappa_008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt, vad är det för mtrl i den?
 
5mm vita dioder monterade i trälister som är skruvade under trappstegen.

En hel del pyssel med borrning lackning och lödning men det blev väldigt snyggt när det blev klart.  :)
 
Ju bättre belysning man har i trappstegen ju bättre syns dammråttorna... allt har sitt pris. Jag flyttade upp trappstegsbelysningen lite för att slippa detta problem. Fäste ljusslang på baksidan av trappräcket och får då ett mkt behagligt ljusflöde i hela trappan. 3 meter på Rusta kostade 69:- och sen en timer till det 10:- så nu lyser det i trappan så fort det skymmer. Kan fixa en bild om nån vill se't...
 
Tack, gärna en bild.
 
Tog bilden nu. Ser lite mysigare ut då det är lite mörkare i huset. Själva idén borde dock framgå av detta.
trapp.jpg

Mvh Jonas
 
Kanonfint!!! :)
 
Mikael_L
Wow, trådlyft de'lux. :)

Men jag grunnar på lösningar på belysning av trappan.

Jag har skaffat mig ett par sådana här:
Vägginbyggd oval LED-trappbelysning i vit design med ljuset riktat nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://malmbergs.com/Products/9974228
Som jag tänkte att jag fäller in i väggen bakom trappräcket.
Det blev inte så jättebra:
Ojämn belysning från en inbyggd ljuskälla bakom trappräcket, ljuset sprider sig uppåt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev för mycket ljus uppåt, åt alla möjliga håll och kanter, man kunde bländas när man gick trappan också.
Inbyggd rund vägglampa som lyser uppåt ovanför en mörk trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det lyste upp trappstegen bra, skulle nog räckt fint med 2 st.
 
Mikael_L
Jag provade ett modifiera spotten lite.
Det blev i alla fall bättre, men jag tycker det fortfarande lyser upp väggen bakom lite för mycket. Och så har jag dessutom insett att med spottarna såpass högt som i räckeshöjd så kan de blända lite när man går uppåt, eller står på nedervåningen och kikar upp i trapphålet.
Modifierad spotlight med tejp för att begränsa ljusspridningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierad spotlight med improviserad svart skärm som delvis täcker ljuset mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spotlight monterad på träregel med starkt ljus mot en ofärdig gipsvägg ovanför trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ni behöver inte bry er om att gipsväggen inte är klar, den väntar på detta ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.