Jag håller på att bygga en snickarbod på 4x2,5m, och har en fundering angående belysning.
Jag ska ha en arbetsbänk längs ena långsidan och tänkte ha en belysning rakt ovanför den, och en belysning lite mer mitt i rummet, kanske något närmare den andra långsidan.
Vad tror ni om två av dessa? Ledpanel
Är 3960lm per panel tillräckligt? Eller är det för svagt eller för starkt?

Ingen koll på den panelen, men jag tror att det finns fördelar med armaturer som ser ut som gamla lysrör. Dvs så långa att det inte går att skugga mer än en del av ljuset. För är det något man gör när man snickrar så är det att stå och skugga det man håller på med. Så min erfarenhet säger att flera långa ljuskällor på olika platser är bra och gärna fler än man först tänkt sig.

Hep Hep skrev:
Ingen koll på den panelen, men jag tror att det finns fördelar med armaturer som ser ut som gamla lysrör. Dvs så långa att det inte går att skugga mer än en del av ljuset. För är det något man gör när man snickrar så är det att stå och skugga det man håller på med. Så min erfarenhet säger att flera långa ljuskällor på olika platser är bra och gärna fler än man först tänkt sig.
Ja du har ju en poäng där, att ljuskällan blir för centrerad, och det är bättre med avlånga.
Tack för tipset. Men hur många lumen ska man satsa på? Två stycken på runt 5000lm?

Bra fråga. Jag köpte biltemas ledarmaturer som liknar gamla lysrör. Deras starkaste är bra och tar du fyra och sprider ut blir det nog bra.

A AndersS skrev:
Jag har satt ledarmaturer så man minimerar skugga.
[länk]
[bild]
Tack för tipsen, ja något sådant får det bli!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.