Vi håller på att bygga en enplansvilla med ryggåstak från hall och ut till baksidan så att säga.
Huset i sig är format som ett "plustecken" så det är alltså hela mittstrecket som är ryggåstak.

Frågan är vad man snyggast gör för belysningsanordning där?
Det är öppenplanlösning mellan köket och vardagsrummet som då är i ryggåsdelen.
Vi har tänkt oss ett par utplacerade spottar för "allmänt ljus" och en takhängd lampa ovanför soffbordet. Sen någon stående lampa osv på valda ställen.

Vad tror ni? Har ni några bra tips??
Tycker ryggåstak är knepigt att göra snygg belysning i.
 
Skippa inbyggda takspottar där det är högt i tak(till nocken). Jag rek spot-skenor, tex riktbara led-lampor, 4-5 st per skena, enkla att montera.
 
Vad blir det för takhöjd?
Hade jag haft 4-5m takhöjd skulle jag haft högt pendlade armaturer med jämna mellanrum
Något åt det här hållet http://m.ljusbutik.se/sv/articles/2.2.1443/lightyears-caravaggio-p2-pendel-mattsvart

Man ska tänka på att ljuset från spottar blir alltid väldigt riktat, känns inge kul med punktbelysta öar i ett helt rum

Edit: vore även intressant att veta hur stor yta det handlar om
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Skippa inbyggda takspottar där det är högt i tak(till nocken). Jag rek spot-skenor, tex riktbara led-lampor, 4-5 st per skena, enkla att montera.
Det är väldigt praktiskt men det estetiska är en smakfråga.
Jag håller på nu att installera globalskena i köket för att kunna sätta upp spottar, kökslampa och fönsterlampor.
Det är jättepraktiskt, och för mig det enda sättet att få det bra utan massa utvändig kabel alt. riva ner undertaket; men jag tycker skenorna är fula som spö
 
D09
Är det såpass högt att ni får svårt att byta lampor så kör på ledlampor i snedtaket

Komplettera med spotlightsskenor ( halogen )
 
Ja, inte lätt att hitta snygga skenor billigt tyvärr. Pendlande armaturer ovanför köksbord, köksö, soffgrupp är en bra lösning, ökar hemtrevnaden också. Tänk många golvlampor i hörn, små lampor i fönster. Kom ihåg att ha dimmer till takspottar bara.
 
Vi har såna här spottar mot taket, med dimmer. Tycker att det blev riktigt bra. Sen har vi "vanlig" belysning som taklampor, fönsterlampor och golvlampor också.

Det var vår elektriker som tipsade om belysning när vi gick igenom hur elen skulle vara, han var verkligen jättebra och kom med många bra tips. Kanske har er elfirma också någon som är duktig och kan komma med idéer.

En vit spotlight riktad mot ett ljust träpaneltak ovanför en vägg med geometriskt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.