4 589 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
belysning bakom vit plexiglas
Har 1,5 planshus vilket innebär snetak på rummen i övervåningen. Har nu dragit ventialtionen längst upp i nocken vilket innebär att det blir en mindre snygg avlutning mot innervägg.(43 graders vinkel hela vägen förutom sista halmetern)
Finns två lösningar på att få ok tak
1 ändra innertakets vinkel= tar bort ganska mycket utrymme+en hel del jobb
2 utnyttja den horisontella ytan som det blir
Jag har tänkt göra så här
Sätta lampor/lysrör vid ventialtionsrören
10-15 cm längre ner sätter jag upp en vit plexiglasruta som sluter tätt mellan innertak och innervägg.
Denna får gå utmed hela innertaket dvs 5 meter.
Tror detta kan bli snyggt då det är 3,8 meter högt i tak på det högsta stället.
Nu till elfrågan
Då denna långa lampa kommer sitta i badrum och bastu så antar jag att det inte kan vara vilka lampor som helst?
Viktigt att man kan dimma den ordentligt då jag inte vill ha ha för mycket ljus i bastun
Finns två lösningar på att få ok tak
1 ändra innertakets vinkel= tar bort ganska mycket utrymme+en hel del jobb
2 utnyttja den horisontella ytan som det blir
Jag har tänkt göra så här
Sätta lampor/lysrör vid ventialtionsrören
10-15 cm längre ner sätter jag upp en vit plexiglasruta som sluter tätt mellan innertak och innervägg.
Denna får gå utmed hela innertaket dvs 5 meter.
Tror detta kan bli snyggt då det är 3,8 meter högt i tak på det högsta stället.
Nu till elfrågan
Då denna långa lampa kommer sitta i badrum och bastu så antar jag att det inte kan vara vilka lampor som helst?
Viktigt att man kan dimma den ordentligt då jag inte vill ha ha för mycket ljus i bastun
Det finns ett system som heter ChainLight som består av en tvåtrådskabel där man trycker fast hållare som det sitter 22V spollampor i. Systemet skall finnas i Sverige, men här är tillverkarens hemsida http://www.chainlight.nl/ Då det är så svag ström så går det utmärkt att ha både i badrum och ute.
Med lysrör blir det ofta en ful mörk del mellan de olika rören. och då måste man sätta dem omlott för att undvika detta. Tror ej heller att man kan dimma dem heller.
Med lysrör blir det ofta en ful mörk del mellan de olika rören. och då måste man sätta dem omlott för att undvika detta. Tror ej heller att man kan dimma dem heller.