Hej.
Jag har tänkt börja renovera mitt badrum om två-tre veckor. Jag arbetar som snickare och är ganska ung (20-ish) därför ska jag göra så mycket som möjligt själv, El, rör, tätskikt och kakel lägger jag över på någon annan.
Däremot har jag lite funderingar på hur ni hade löst endel problem och materialval. Jag tänkte kolla upp så allting är okej med plattsättaren innan han kaklar dock. Då jag inte har nån våtrumslicens och inte byggt speciellt mycket badrum själv.
Nu till funderingarna: Spegeln har jag tänk lösa genom att bygga in en nisch i väggen. Sedan sätta en ram med belysning runt om. Spegeln i sin tur blir utanpå ramen så väggarna i nischen reflekterar ljuset och på så sätt ger ett svepande ljus runt hela spegeln utan synliga ljuskällor.
Framifrån kommer det bli ungefär såhär:
Nu funderar jag på vad man ska använda för ljuskällor för att få ett tillräckligt stark ljus och samtidigt få det så mjukt som möjligt?
Funderar på nån slags LED-strips, men finns det tillräckligt starka till ett okej pris?
Annars överväger jag gamla hederliga lysrörsarmaturer.
Andra funderingen angående denhär väggen är om det är tillåtet att måla hela denhär väggen. Bakom tvättställ och runt hyllplan och spegel. Det känns överdrivet att kakla då det blir såpass lite väggyta. Denhär väggen är c:a 2 meter från duschen.
Jag kommer troligtvis fylla på med fler funderingar allt efter som dom kommer.
Jag har tänkt börja renovera mitt badrum om två-tre veckor. Jag arbetar som snickare och är ganska ung (20-ish) därför ska jag göra så mycket som möjligt själv, El, rör, tätskikt och kakel lägger jag över på någon annan.
Däremot har jag lite funderingar på hur ni hade löst endel problem och materialval. Jag tänkte kolla upp så allting är okej med plattsättaren innan han kaklar dock. Då jag inte har nån våtrumslicens och inte byggt speciellt mycket badrum själv.
Nu till funderingarna: Spegeln har jag tänk lösa genom att bygga in en nisch i väggen. Sedan sätta en ram med belysning runt om. Spegeln i sin tur blir utanpå ramen så väggarna i nischen reflekterar ljuset och på så sätt ger ett svepande ljus runt hela spegeln utan synliga ljuskällor.
Framifrån kommer det bli ungefär såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu funderar jag på vad man ska använda för ljuskällor för att få ett tillräckligt stark ljus och samtidigt få det så mjukt som möjligt?
Funderar på nån slags LED-strips, men finns det tillräckligt starka till ett okej pris?
Annars överväger jag gamla hederliga lysrörsarmaturer.
Andra funderingen angående denhär väggen är om det är tillåtet att måla hela denhär väggen. Bakom tvättställ och runt hyllplan och spegel. Det känns överdrivet att kakla då det blir såpass lite väggyta. Denhär väggen är c:a 2 meter från duschen.
Jag kommer troligtvis fylla på med fler funderingar allt efter som dom kommer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jag forska lite på detta och kom fram till att det krävs ganska stora distanser mellan LED och diffusor för att punktbelysningen inte ska uppfattas.
Minst 100mm och då försvann stora mängder ljus, provade med 5050 ledstrip
Minst 100mm och då försvann stora mängder ljus, provade med 5050 ledstrip
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Jag satte LED i hustruns sminkspegel för några år sedan. Då satte jag dem bakom spegeln. Funkar bra om spegeln är stor i förhållande till avståndet till den som speglar sig, annars blir man bländad. Men med din konstruktion kan det fungera om du tar bort spegelytan runt om och mattblästra.
Styrkan som behövs beror på hur ljust det är i omgivningen. Tänkt dig hur bländad du blir av en liten ficklampa i mörkret medansvar du kan titta mot solen en ljus sommardag.
Här ser du mitt lilla experiment
http://pingvinpalatset.se/?p=11
Styrkan som behövs beror på hur ljust det är i omgivningen. Tänkt dig hur bländad du blir av en liten ficklampa i mörkret medansvar du kan titta mot solen en ljus sommardag.
Här ser du mitt lilla experiment
http://pingvinpalatset.se/?p=11
Moderator
· Stockholm
· 52 320 inlägg
När vi skulle renovera badrum, så tittade jag på en del möbler som hade belysning inbyggd i spegeln. Dvs. ljuskällan satt bakom spegeln, ljuset kom ut ur ytor på spegeln där det inte var spegelglas.
Jag tyckte att det gav ett konstigt ljus. Det kändes som man såg sitt ljusa (belysta) ansikte i en mörk spegel. Troligen skulle man kunnat kompensera bort effekten mha. bra takbelysning. Men jag skulle råda dig att undersöka noga hur du vill ha belysningen.
Jag tyckte att det gav ett konstigt ljus. Det kändes som man såg sitt ljusa (belysta) ansikte i en mörk spegel. Troligen skulle man kunnat kompensera bort effekten mha. bra takbelysning. Men jag skulle råda dig att undersöka noga hur du vill ha belysningen.
Moderator
· Stockholm
· 52 320 inlägg
När det gäller ytbeklädnanden, så säger jag nog tvärtom, det är så liten väggyta att du lika gärna kan kakla. Så slipper du konstiga övergångar mellan olika typer av tätskikt. Om vi antar at du har foliebaserat tätskikt på väggarna så får du en konstig/svår övergång till målat system bakom spegeln. Om du har dyrt kakel på väggarna i övrigt så kan du ju köra billigaste 15x15 vitt kakel bakom spegeln. Det kostar i princip mindre än målarfärg per kvm.
Tack så mycket för svaren! Ang. det konstiga ljuset är det tänkt att fungera som ett fyllnadsljus framifrån. Det kommer även att bli sex mindre spottar i taket för att ge ett jämnt ljus i hela rummet. Så egentligen är spegeln snarare effektfull och ska inte fungera som huvudljus. (Ursäkta fototermerna )
Jag hittade en bild med nästan exakt som jag har tänkt göra med spegeln.
Isåfall ska jag absolut kolla upp lite pris och så på tätskikt och kakel för att täcka den väggen också.
Jag hittade en bild med nästan exakt som jag har tänkt göra med spegeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isåfall ska jag absolut kolla upp lite pris och så på tätskikt och kakel för att täcka den väggen också.