342 läst · 9 svar
342 läst
9 svar
Belastning på plintar - jag är för dum för att googla...
Jag ska bygga ett enplanshus på 60 kvm som ska stå på 18 plintar. Inget konstigt med det tänkta jag och ska börja staka ut och gräva. Marken är väldränerad, helstabil och består mest av sand, så jag tänker att färdiga plintar på en bädd av makadam borde funka. Övriga hus på tomten står på stenfot och har inga märkbara sättningar efter ett par hundra år.
Men nu kommer mitt problem. Enligt Benders som säljer plintar tål de en belastning på 400 kg, och om man ställer dem på en betongplatta tål de 800 kg. Det räcker ju inte alls.
När jag läser på om vad betong borde hålla för, får jag fram att det tål enorma vikter och långt mer än jag behöver.
Är det så att färdiga plintar görs av mjukostcement? Är det att ytan de står på blir för liten och att det är det snarare än plinten som inte håller? Är det något annat? Jag har sökt och får fram att betong tål mer än tillräckligt och köpeplintar tål nästan inget. Hjälp mig att bli klokare.
Men nu kommer mitt problem. Enligt Benders som säljer plintar tål de en belastning på 400 kg, och om man ställer dem på en betongplatta tål de 800 kg. Det räcker ju inte alls.
När jag läser på om vad betong borde hålla för, får jag fram att det tål enorma vikter och långt mer än jag behöver.
Är det så att färdiga plintar görs av mjukostcement? Är det att ytan de står på blir för liten och att det är det snarare än plinten som inte håller? Är det något annat? Jag har sökt och får fram att betong tål mer än tillräckligt och köpeplintar tål nästan inget. Hjälp mig att bli klokare.
Kan det vara infästningen i plinten som har begränsningen? Finns ju lite olika varianter men vanligt är ju de inte så imponerande metallflärparna man kan böja för hand om man behöver justera. En annan är ju ett hål med gängor där man skruvar ner en fot, där kan ju gängorna ha en begränsning och kanske inte orkar bära ett hus?
400/800 kg är för själva plinten och eftersom man kan dubbla genom att lägga en platta under är det förmodligen att plinten sjunker och inte att den går sönder.
Vet inte vad huset väger, men om jag minns rätt ska väl ett golv klara uppåt 500 kg per kvm och då får jag alls ihop det om 18 plintar ska bära 60 kvm hus som förutom vikten av huset ska klara några hundra kg per kvm. Jag kan absoplut
Jag ska kolla med husleverantören, men det brukar finnas en massa kunskap här så tänker att jag kollar på båda ställena. Läser jag instruktionen jag fått är det bara att köra på med färdiga plintar enligt ritningen, om inte marken är porös och mullrik. Något är i alla fall skumt, då Benders siffror gör att konstruktionsritningen inte fungerar alls.
Vet inte vad huset väger, men om jag minns rätt ska väl ett golv klara uppåt 500 kg per kvm och då får jag alls ihop det om 18 plintar ska bära 60 kvm hus som förutom vikten av huset ska klara några hundra kg per kvm. Jag kan absoplut
Jag ska kolla med husleverantören, men det brukar finnas en massa kunskap här så tänker att jag kollar på båda ställena. Läser jag instruktionen jag fått är det bara att köra på med färdiga plintar enligt ritningen, om inte marken är porös och mullrik. Något är i alla fall skumt, då Benders siffror gör att konstruktionsritningen inte fungerar alls.
Enligt husleverantören är jag en ängslig stockholmare, men det kan jag ta. De menar att med den marken jag har så kan jag bara köra på och inte fundera så mycket, men om jag vill sova extra gott kan jag ju alltid öka antalet plintar.
Så får det bli. Plintar är i sammanhanget nästan gratis, och med den mark jag har är det snabbt och smidigt att borra sig några extra hål.
Men nu till nästa fråga. Om jag nu har mark som är väldränerad, mullfri och består av sand och småsten - finns det någon anledning att gräva en bredare grop än själva plinten? Med borr fixar jag ett runt hål som är lite större än plinten. Om jag fyller ett par dm med makadam i botten och packar och sedan fyller runt plinten, så borde det väl inte hända så mycket. Risken med för litet hål är väl att bottengruset glider ut i sidled, men den risken borde väl vara väldigt liten om marken varken är porös eller mjuk?
Så får det bli. Plintar är i sammanhanget nästan gratis, och med den mark jag har är det snabbt och smidigt att borra sig några extra hål.
Men nu till nästa fråga. Om jag nu har mark som är väldränerad, mullfri och består av sand och småsten - finns det någon anledning att gräva en bredare grop än själva plinten? Med borr fixar jag ett runt hål som är lite större än plinten. Om jag fyller ett par dm med makadam i botten och packar och sedan fyller runt plinten, så borde det väl inte hända så mycket. Risken med för litet hål är väl att bottengruset glider ut i sidled, men den risken borde väl vara väldigt liten om marken varken är porös eller mjuk?
Jag vill inte vara ängslig om det inte ger mig något. För min del vore det kanon om jag kunde använda borren i stället för att gräva, och genom att öka antalet plintar få lite extra säkerhet och stabilare bygge som inte sviktar när jag ställer dit några halvtunga snickerimaskiner.
Jag lovar att låta er följa med på resan. Kanske kommer det nya trådar varefter. Bygga tak som höjdrädd, hur f-n flyttar man tunga snickerimaskiner över en gräsmatta, hjälp - mina plintar börjar sjunka är väl några som kan bli aktuella.
Först kommer det kanske en film när vi drar omkull det gamla huset en minut efter midnatt den 22/4 då jag får börja. Att försvaga stommen lite och fästa en wire i en takstol kan man väl göra utan att det räknas som rivning.
Först kommer det kanske en film när vi drar omkull det gamla huset en minut efter midnatt den 22/4 då jag får börja. Att försvaga stommen lite och fästa en wire i en takstol kan man väl göra utan att det räknas som rivning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ut timmerstuga på plintar - val av grund
Grund & Markarbeten -
Laddning elbil - överbelastningslarm Tibber-app
Laddboxar & Elbilar -
Vad är billigast - gjuten betongplatta eller plintar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera marken/ antti råttor - Hus på plintar
Grund & Markarbeten -
Utanpåliggande trapp till loft - alt till plintar?
Altan & Uteplats