Hejsan

Nu har jag fått hem X antal pallar med skalblock som ska gjutas på en betongsockel. Muren som byggs blir ca 160cm hög och skalblocken staplas som lego innan de fylls med bruk. Min tanke var att dubba fast den stående armeringen i den 15 cm tjocka betongsulan genom att borra 10 cm djupa hål med en diameter på 16mm och ställa i 12mm armering som fixeras med expanderbetong fin. Weber EXM702.

Nu till min fundering.

Expanderbetongen, som är fin och väldigt lättflytande, kommer att söka sig ner i hålen som jag borrar för armeringen men även ut i kanterna på skalblocken och täcker då alla hål där ev. väta kan leta sig ut. Min oro nu är att jag får en fullhöjdsstaplad mur med en massa regnvatten i botten innan gjutningen. Ännu värre om det fryser på här strax norr om Stockholm och vattnet expanderar och spräcker de nedersta skalblocken.

Räcker det att bara täcka över toppen på muren med presenning så länge? Det sticker ju upp armeringsjärn innan allt är färdigt!

Pallar med inslagen skalblock på träpallar, inplastade, står på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalblock staplade på betongsockel med trästöttor och presenning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver väl inte fylla de borrade hålen med så mycket expanderbetong att det flödar över. Det går ju också att använda någon typ av fästmassa i hålen typ Hilti-hit eller liknande från andra tillverkare. Då är ju risken liten att du skall täta något.
Om det är kvarstående vatten som inte har fryst gör inte så mycket när du sedan häller på betongen. Risken är om det fryser för då blir det tomrum efter det frusna vattnet när betongen härdat och vattnet tinat.

Jovisst!

Iofs helt rätt men med tanke på regn och allt det extraarbete med att noggrant rengöra hålet innan jag använder fästmassa på tub tänkte jag ta den enklare, billigare och snabbare sättet med expanderbetong. Jag känner också att det kan vara en fördel att få skalblocket tätt innan det slutgiltigt fylls.

Jag tänker att det blir ett lager EXM702 i botten på ca 10mm.

Kanske ska jag vara lite mer försiktig med mängden expanderbetong så att jag bara försöker fylla hålen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.