Prisa gud, här kommer skatt...elåterbäringen!!
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Inte för att jag bryr mig vilket system som handhar kontona, eller hur det köpts in, men den här formuleringen har jag aldrig i mitt snart 60 åriga liv hört.
Kan inte heller klura ut vad den innebär praktiskt eller juridiskt.

- Swedbank är den ramavtalsupphandlade banken. Det är en förnyad konkurrensutsättning inom det avtal vi redan har, säger man som svar på en fråga från en journalist som undrar varför man valt just Swedbank.
 
Får tillbaka ca 7.500. En dryg tusenlapp mer än vad jag totalt fick tillbaka under våren förra året.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
harry73
Då har man ett ramavtal med ett antal parter (banker) där bankerna som är med i ramavtalet rangordnas t ex efter pris eller kompetens.
Vanliga uppdrag går då till nummer ett, och om den inte vill eller kan går uppdraget till nr 2. Men vid stora uppdrag kan man begära ett pris av alla som är med i ramavtalet, och då får den bästa eller billigaste uppdraget oavsett rangordning i ramavtalet
 
  • Gilla
Oldelfato och 1 till
  • Laddar…
Då är jag med. Fäste (för) stor vikt vid det exakta ordvalet som indikerade singularis.
Hade varit mer korrekt att skriva: "...de avtal..."
 
M MagHam skrev:
Inte för att jag bryr mig vilket system som handhar kontona, eller hur det köpts in, men den här formuleringen har jag aldrig i mitt snart 60 åriga liv hört.
Kan inte heller klura ut vad den innebär praktiskt eller juridiskt.

- Swedbank är den ramavtalsupphandlade banken. Det är en förnyad konkurrensutsättning inom det avtal vi redan har, säger man som svar på en fråga från en journalist som undrar varför man valt just Swedbank.
Danske Bank tackade nej.
Endast en i Försäkringskassans upphandling, annonserad i mitten av november, lämnade dock ett anbud – nämligen den nuvarande ramavtalspartnern Swedbank.

– Vi har gjort en förnyad konkurrensutsättning på ett statligt ramavtal.
Det är Riksgälden som äger de ramavtalen och det finns bara två leverantörer av betaltjänster inom avtalen, Swedbank och Danske bank. Båda fick frågan, men det var bara Swedbank som lämnade anbud, säger Försäkringskassans presstalesperson Anders Sims i ett mejl till GP.

https://www.gp.se/ekonomi/här-är-banken-som-ska-betala-ut-elstödet-till-dig-1.87050302
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som vet om gasstödet till elområde 4 kommer samtidigt? Det skulle ju följa samma modell som elstödet, men har inte hört något om utbetalning
 
Attitudeswe
Keiller Keiller skrev:
Får tillbaka ca 7.500. En dryg tusenlapp mer än vad jag totalt fick tillbaka under våren förra året.
Spännande att man kompenseras två gånger för förra vintern.

Hade varit vettigare att bara kompensera ordentligt för mars och sept då det var dom dyra månaderna man inte redan fått kompensation för...

Skärmklipp av mobilapp visar kostnad och elpris per månad 2022, diagramform, kronor och öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Spännande att man kompenseras två gånger för förra vintern.

Hade varit vettigare att bara kompensera ordentligt för mars och sept då det var dom dyra månaderna man inte redan fått kompensation för...

[bild]
Det är kompensation för denna vinter. Dock beräknad efter förra vinterns förbrukning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är kompensation för denna vinter. Dock beräknad efter förra vinterns förbrukning.
Så har inte jag uppfattat det eftersom man också diskuterar ytterligare kompensation för november och december i andra omgången: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/01/nytt-elstod-till-hushall-i-hela-landet/

Min uppfattning är att det stöd som betalas ut nu är för de månader som anges, alltså blir det dubbelt stöd för vissa månader förra vintern.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Stödet som betalas ut i februari är ett stöd ”Hör och nu”, men där förbrukningen och marknadspriserna för en historisk period används för att få en rimlig fördelning på mottagarna.

Det stöd som är på väg är tydligare kopplat till de höga priserna i nov-dec 2022.
 
J jbernspang skrev:
Så har inte jag uppfattat det eftersom man också diskuterar ytterligare kompensation för november och december i andra omgången: [länk]

Min uppfattning är att det stöd som betalas ut nu är för de månader som anges, alltså blir det dubbelt stöd för vissa månader förra vintern.
Finns redan tråd som förklarar, läs den.
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-mitt-elprisstoed.478818/page-7#post-5098053
 
Attitudeswe
K Kane skrev:
Det är kompensation för denna vinter. Dock beräknad efter förra vinterns förbrukning.
Fast då skall dom dubbelkompensera för denna vintern istället då. Kompensera på rätt nivå om det nu skall kompenseras så att det inte behövs stöd flera gånger för samma månadsfaktura.

Om det var så att beräkningsmodellen för stödet som nu skall betalas ut i feb missade norr för mycket så hade man väl kunnat använda sig av en modell som överkompenserar norr i nästa paket. Inte som kompenserar söder två gånger...

Skärmdump från mobil, regeringen.se, text om elpriser och stöd till hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I stand corrected. Antar jag.

Har hakat upp mig på formuleringar som att det skulle gälla retroaktivt (nämndes under valrörelsen) samt
Svensk text om ersättning för elanvändning under specifik period i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista meningen i texten ovan har jag inte tolkat som något annat än en definition om vem som får bidraget. Men jag antar att den texten tillsammans med sidans ingress där det står ”För att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern införs på kort sikt ett elstöd för höga elpriser, tidigare nämnt högkostnadsskydd” är det man ska tolka så att det gäller nuvarande situation och inte historiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.