Diskussionen uppstod när en lösryckt mening i en text för bekräkning av högkostnadsskyddet användes felaktigt för att tolka vem som får ersättning.;)
 
harry73
ändå är det inte helt orimligt. Tar vi t ex det nya elstödet för nov 22 och dec 22, då är elstödet för dessa 2 månader, men den som har elabonnemanget 31 dec 2022 får elstödet utbetalt.
Här tycker jag att det är väldigt rimligt att köpare och säljare delar på stödet ifall överlåtelsen skedde under november eller december.
 
Säljaren får stödet för sin nya bostad. Ska denna verkligen få stöd för 2 bostäder och köparen inget alls? Rimligt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Thomas59
Logad Logad skrev:
Går det till tingsrätt anlitar man en advokat och inte en jurist. Advokaten kommer att rekommendera sin klient att lägga ner direkt.
Varför skulle man inte kunna anlita en jurist? Vad är det som du anser skiljer en advokat från en jurist som gör juristen olämplig (ej tillåten?) som ombud?

Man anlitar lämpligen ett kunnigt och kompetent ombud. Om det sen är en advokat, jurist eller bara en kompis med nödvändig kompetens spelar ingen roll. Enda kravet är i princip att ombudet är en lämplig myndig person med svensk medborgarskap och inte försatt i konkurs.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Varför skulle man inte kunna anlita en jurist? Vad är det som du anser skiljer en advokat från en jurist som gör juristen olämplig (ej tillåten?) som ombud?

Man anlitar lämpligen ett kunnigt och kompetent ombud. Om det sen är en advokat, jurist eller bara en kompis med nödvändig kompetens spelar ingen roll. Enda kravet är i princip att ombudet är en lämplig myndig person med svensk medborgarskap och inte försatt i konkurs.
Man kan förstås anlita vem som helst med god vandel men en advokat är dokumenterat erfaren i rättsprocesser till skillnad mot en jurist som inte ens är en skyddad titel.
 
Thomas59
Tror du missuppfattat lite vad gäller skillnader/likheter mellan advokater och jurister. En jurist kan vara precis lika erfaren vad gäller rättsprocesser som en advokat. Advokattiteln i sig säger inget om hur bra personen är som ombud i tvistemål.

Logad Logad skrev:
Man kan förstås anlita vem som helst med god vandel men en advokat är dokumenterat erfaren i rättsprocesser till skillnad mot en jurist som inte ens är en skyddad titel.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Tror du missuppfattat lite vad gäller skillnader/likheter mellan advokater och jurister. En jurist kan vara precis lika erfaren vad gäller rättsprocesser som en advokat. Advokattiteln i sig säger inget om hur bra personen är som ombud i tvistemål.
Nej jag missuppdattar inte. En jurist kan vara minst lika erfaren som en advokat men i och med titeln så har jag en viss garanti för att få ett skickligare ombud. Ungefär som en legitimerad läkare.
 
Thomas59
Ehh…nej! Så är det inte. Advokattiteln är ingen kompetensgaranti på det sätt du tror.

Citerar Mia Edwall Insulander, generalsekreterare för Sveriges Advokatsamfund i sitt svar på en debattartikel i ämnet. ”Att titeln advokat inte säkert borgar för bättre juridisk kompetens än hos en jurist har debattörerna rätt i. Det finns heller ingen anledning att ha fördomar mot jurister som inte tillhör…..”

Det kan dock finnas vissa andra fördelar med att anlita just en advokat hävdar hon, och delvis har hon ju rätt i det, med reservation för att hon genom sin roll ju är partisk. Advokatsamfundet är för övrigt en starkt ifrågasatt organisation bland annat för att tillsyn och krav på medlemmar och dessas kompetens funkar dåligt.

Jämförelsen med läkare haltar betänkligt. För att få jobba som läkare måste du ha läkarlegitimation. Motsvarande gäller inte för ombud i rätten, dvs det finns inget krav på att du måste vara advokat.

Logad Logad skrev:
Nej jag missuppdattar inte. En jurist kan vara minst lika erfaren som en advokat men i och med titeln så har jag en viss garanti för att få ett skickligare ombud. Ungefär som en legitimerad läkare.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Nu är det du som missuppfattar mig. Jag känner ingen jurist eller advokat. Vad väljer man då? En advokat har en utbildning och erfarenhet garanterad i och med sin titel medan närmaste byfåne kan kalla sig jurist.

Du bygger en halmgubbe. Jag säger inte att det inte finns skickliga jurister som kan bräda en advokat.
 
Patrik440
Undrar vad huspriset var och hur mycket elstödet är beräknat till å bli...
 
Frågan är fortfarande aktuell, ur dagens GP...
Nyhetstext om diskussion kring ersättning och överenskommelse vid fastighetsförsäljning, elstöd, med personporträtt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur skall man fördela elstödet om man nu vill det? Det uppenbara svaret är genom att nyttja den Svenska avtalsfriheten. Dvs man kan gå in i ett avtal om man nu känner för det och man kan fritt komma överens om avtalets innehåll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Hur skall man fördela elstödet om man nu vill det? Det uppenbara svaret är genom att nyttja den Svenska avtalsfriheten.
Precis. Och "alla" köpeavtal innehåller ju enligt praxis redan en klausul som reglerar hur intäkter och kostnader kopplade till fastigheten skall periodiseras. Så jag begriper inte heller hur detta kan bli en så stor sak för vissa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det störande är att politikerna inte ens själva verkar veta hur de tänkt. Att SvK vill ducka frågan kan jag förstå. Men blir ju fånigt när ingen kan svara på hur det är tänkt.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Tänker fd ägaren efterskänka pengarna hen får för sin nya adress till den som bodde där innan?

Orättvist?
Ja...

Det är bara att hälsa tidigare ägare att dom får vända sig till FK och bestrida beslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.