Nu har SVK gett ett rakt svar.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

Texten kommer ifrån
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0QWE72/elstod-ingen-far-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har SVK gett ett rakt svar.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

Texten kommer ifrån
[länk]
Perfekt, jag fick därmed stöd för hög förbrukning som jag inte har. Jag har minskat min förbrukning med ca 30% nämligen, men det var inte med i underlaget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Se det som en belöning för att kunnat minska förbrukning(y)
Ju mindre man funderar/grubblar dessto bättre är min filosofi:D
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Perfekt, jag fick därmed stöd för hög förbrukning som jag inte har. Jag har minskat min förbrukning med ca 30% nämligen, men det var inte med i underlaget.
Det är ju precis så stödet är tänkt att fungera. Det baseras på husets förbrukning samtidigt som det finns incitament att spara el.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju precis så stödet är tänkt att fungera. Det baseras på husets förbrukning samtidigt som det finns incitament att spara el.
Ja,, det var det jag försökte spela på i mitt inlägg. Det gick tydligen inte riktigt fram...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja,, det var det jag försökte spela på i mitt inlägg. Det gick tydligen inte riktigt fram...
Ok. Jag missade att du var ironisk då jag utgick ifrån att folk brukar vara dumma i huvudet.
 
  • Haha
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Vart kommer detta citat ifrån? Kan du länka till något så vore det toppen.

Snailman Snailman skrev:
Detta stöd är en engångsutbetalning till privatpersoner för att hantera höga elpriser här och nu. Det är inte en återbetalning, ersättning eller kompensation för faktiska elkostnader du har haft. Stödet utgår från elanläggningens elförbrukning i kWh under perioden oktober 2021-september 2022.

Denna text klargör exakt hur det var tänkt.
 
Här är inte riktigt det citatet, men med samma innebörd.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

Texten kommer ifrån
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0QWE72/elstod-ingen-far-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades
 
Snailman
H HusägareSthlm skrev:
Vart kommer detta citat ifrån? Kan du länka till något så vore det toppen.
Verkar inte hitta det längre, men jag kollade tre länkar på SvK.se dagen innan jag kopierade detta (14 januari) inlägget publicerades 15 januari
 
Tack snälla!

D Daniel 109 skrev:
Här är inte riktigt det citatet, men med samma innebörd.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

Texten kommer ifrån
[länk]
 
Snailman
H HusägareSthlm skrev:
Vart kommer detta citat ifrån? Kan du länka till något så vore det toppen.

Detta stod på tekniskaverken.se 9 januari, men inte nu längre..

Stödet är en engångsutbetalning till elanvändare för att hantera höga elpriser här och nu. Det är inte en kompensation eller återbetalning för faktiska elkostnader du har haft. För att kunna göra en snabb utbetalning baseras stödet på den uppmätta förbrukningen i elanläggningen under en 12-månadersperiod.
Och första halvan överensstämmer exakt med mitt citat
 
M
D Daniel 109 skrev:
Här är inte riktigt det citatet, men med samma innebörd.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

Texten kommer ifrån
[länk]
Är det någon som tror på den förklaringen? Ja förutom aftonhoran och Daniel 109 som verkar tro på allting.

Vi baserar stödet på historisk förbrukning och baserat på historiska priser och använder redan inbetalda pengar. Och sedan så planerar vi nytt elstöd för november-december 2022 baserat på verklig förbrukning de månaderna. Men det är inte alls tänkt att vara retroaktivt.

Detta kommer från den myndighet som så kapitalt misslyckats med sitt uppdrag att distribuera elkraft till hela landet för rimliga pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kommer från de som utformat stödet. När det infördes des fanns inga planer på ett stöd för nov-dec. Dessutom har det redan betalats ett stöd för förra vintern. Det faktum att det går till fastighetsägaren i stället för den som betalt tidigare borde också göra det uppenbart.

Det är inte ett retroaktivt stöd.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.