Det behöver även förtydligas att det är den som har sitt namn på elavtalet för själva uttagspunkten vid brytdatumet som är den som har rätt till stödet, inte sant? Med elavtal menar jag avtalet med nätägaren, och inte med de som sedan säljer elen.

Det behöver alltså inte nödvändigtvis ens vara fastighetsägaren. Som exempel, i fallet då någon (privat) hyr ut sitt hus och låter hyrestagaren teckna sitt eget elavtal, så går fastighetsägaren "miste" om pengarna om hyrestagaren tecknade dito avtal innan brytdatumet. Eller har jag förstått fel?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det behöver även förtydligas att det är den som har sitt namn på elavtalet för själva uttagspunkten vid brytdatumet som är den som har rätt till stödet, inte sant?
Helt entydigt enligt de klipp från berörda myndigheter som redan postats i denna tråd.
 
A alfista skrev:
Helt entydigt enligt de klipp från berörda myndigheter som redan postats i denna tråd.
Bra. Såg att folk pratade om "ägaren av mätaren", "fastighetsägaren", och liknande, vilket då inte nödvändigtvis är rätt.
 
A Alexander HB skrev:
Det behöver alltså inte nödvändigtvis ens vara fastighetsägaren. Som exempel, i fallet då någon (privat) hyr ut sitt hus och låter hyrestagaren teckna sitt eget elavtal, så går fastighetsägaren "miste" om pengarna om hyrestagaren tecknade dito avtal innan brytdatumet. Eller har jag förstått fel?
Man går väl inte miste om något? Det är ju hyresgästen som har kostnaden och därmed rätt till stödet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man går väl inte miste om något? Det är ju hyresgästen som har kostnaden och därmed rätt till stödet.
Jojo, och därav situationstecken kring ordet. Det verkar ju dock uppenbarligen finnas fastighetsägare som inte förstår detta :)
 
Grundproblemet verkar vara att så få förstår att stödet är för att hjälpa till med denna vinters kostnader. För att snabbt och enkelt kunna räkna ut ett belopp använder man det som är känt, dvs förra årets förbrukning och snittpris. Det betyder inte att stödet är till för att täcka kostnaden för förra årets förbrukning som många tror.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Jojo, och därav situationstecken kring ordet. Det verkar ju dock uppenbarligen finnas fastighetsägare som inte förstår detta :)
Om vi ändå parallellt diskuterar det svenska språket så heter det citationstecken, alt citattecken ☝️.
 
  • Gilla
DrKnowLittle och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såg detta i Expressen idag:
- [länk]

Enligt de vanligaste formuleringarna i kontrakt vid försäljning (och jordabalken) så har föregående ägare (kanske) rätt till elprisstödet...
Ett 404-felmeddelande, webbsidan kan inte hittas, uppmanar att rapportera till redaktionen.
 
D Dilato skrev:
[bild]
Länken fungerar för mig, ett par citat ur artikeln:


Han hänvisar till en paragraf som finns i många standardkontrakt vid husförsäljning, som gör gällande att intäkter från fastigheten före tillträdesdagen ska gå till säljaren. Det innebär att köparen av villan kan behöva skicka vidare elstödet – även om det var köparen som stod på elnätsavtalet vid brytpunkten.

– Då kan det uppstå en problematisk situation. Vi har sett redan nu att det förekommer en del tvister där köpare och säljare är oense, där köpare säger att de inte kommer att ge några pengar till säljaren, säger Fredrik Aldmo.
Enligt Fredrik Aldmo finns den bestämmelse han hänvisar till ”nästan garanterat” i kontraktet om en mäklare har varit inblandad. Om den inte finns är detta ändå reglerat på ungefär samma sätt i jordabalkens 4 kap 10 §. Där står det att ”inkomst av fastigheten, som belöper på tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren”.
 
D Dilato skrev:
[bild]
Svartvit villa i snölandskap, advokatvarning om dispyter vid husflytt, tidningsartikel, publiceringsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
My bad, jag satt på VPN (Danmark) och då funkade inte länken!
 
harry73
Jag tror att det är därför man satte brytpunkten till datumet EI godkännde stödet. För det var först då stödet fanns.
Intressantare att se hur de kommer att lösa det för det nya elstödet.
 
De som ser det problemet är de som tror att stödet är för förra vintern. Det är det inte.
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De som ser det problemet är de som tror att stödet är för förra vintern. Det är det inte.
Om juristerna trasslar till det så kan det ändå bli så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.