Hej alla,
Har köpt en begagnad pelarborrmaskin (3-fas) där fd ägare gjort ett gäng modifikationer. Inte ens fabrikat och modellbetecking kvar. Säljaren hade ärv det från sin morfar och hade därför ingen koll, men trodde att det var en Arboga. Efter mycket googlande kom jag fram till att det förmodligen är en Strands S68. Denna ska ha en Dahlanderkopplad motor för två olika motorhastigheter, men omkopplaren är borta och endast den lägre hastigheten används nu. Antingen har den kopplats för att endast använda den lägre hastigheten, eller så är motorn utbytt till en med endast en hastighet. Jag skulle vilja veta om det går att koppla på en ny omkopplare och få den andra hastigheten också, alltså bekräfta att det är en Dahlanderkopplad motor. Är det någon som vet något enkelt sätt att göra detta? Har inte bra koll på el själv så jag tar i så fall in elektriker för att installera omkopplaren, men det hade varit fint att veta om det är möjligt innan de kommer hit. Vet inte om foton säger något alls, men laddar upp några. Det sitter idag ett motorskydd med av/på-knapp.
Motorskydd
Där omkopplaren tidigare suttit
Har köpt en begagnad pelarborrmaskin (3-fas) där fd ägare gjort ett gäng modifikationer. Inte ens fabrikat och modellbetecking kvar. Säljaren hade ärv det från sin morfar och hade därför ingen koll, men trodde att det var en Arboga. Efter mycket googlande kom jag fram till att det förmodligen är en Strands S68. Denna ska ha en Dahlanderkopplad motor för två olika motorhastigheter, men omkopplaren är borta och endast den lägre hastigheten används nu. Antingen har den kopplats för att endast använda den lägre hastigheten, eller så är motorn utbytt till en med endast en hastighet. Jag skulle vilja veta om det går att koppla på en ny omkopplare och få den andra hastigheten också, alltså bekräfta att det är en Dahlanderkopplad motor. Är det någon som vet något enkelt sätt att göra detta? Har inte bra koll på el själv så jag tar i så fall in elektriker för att installera omkopplaren, men det hade varit fint att veta om det är möjligt innan de kommer hit. Vet inte om foton säger något alls, men laddar upp några. Det sitter idag ett motorskydd med av/på-knapp.
Motorskydd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Där omkopplaren tidigare suttit
Logga in
Skapa konto
Han har tagit bort originalskylten, dock har han satt dit en hemmagjord skylt. Vet inte om man vågar lita på den, men den ser ut så här i alla fall:Eklanda6 skrev:
Logga in
Skapa konto
Dessa motordata är väldigt lika den lägre hastigheten på en originalskylt, därav frågan om han kopplat så att bara en hastighet går att använda eller om han bytt motorn…
Redigerat:
Tack för dessa!nisse123 skrev:
Har nu skruvat upp och kunnat se lite bättre. Det ser ut som att det kommer 6 st trådar från motorn, varav endast 3 används. Känns spontant lite lovande att ytterligare 3 finns där men inte används (om man jämför med kopplingsschemat)?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Liknande trådar
-
Motorproblem!
Trädgårdsmaskiner -
Nibe F2025 motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna
Värmepumpar -
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Worx landroid 796e.1 där klippmotorn inte startar
Robotgräsklippare -
Resistansmäta 2-stegsmotor (Dahlanderkopplad)
El