252 läst · 6 svar
252 läst
6 svar
Behov av ny köksfläkt?
Funderar på att byta ut min köksfläkt. Det jag funderar på är om det hänt något med tekniken de senaste 20-30 åren så man kan räkna med att den nya fungerar bättre?
Just nu sitter det en 70 cm bred "Husqvarna Monsun Cirklulair" med ett skåp över. Spisen är 70 cm bred. Funderar på att ta bort både fläkt och skåp över och sätta dit en bättre fläkt. Det måste vara en ny recirkulerande (kolfilter) fläkt.
Bakgrund/babbel:
Började med att jag skulle bättra på belysningen i köket. Tittade upp i taket och såg att det var missfärgat i hörnen. Ingrott såpass länge att det inte går att tvätta så det ser bra ut. Konstaterade att jag borde måla om, påbörjade det projektet.
Konstaterade samtidigt att skåpen ovan diskhon är fula och tänker ta ner.
Hela köket blir osigt när jag steker kött. Funderar på om det är värt att slå till och byta köksfläkt och bli av med ett problem till på samma gång.
Just nu sitter det en 70 cm bred "Husqvarna Monsun Cirklulair" med ett skåp över. Spisen är 70 cm bred. Funderar på att ta bort både fläkt och skåp över och sätta dit en bättre fläkt. Det måste vara en ny recirkulerande (kolfilter) fläkt.
Bakgrund/babbel:
Började med att jag skulle bättra på belysningen i köket. Tittade upp i taket och såg att det var missfärgat i hörnen. Ingrott såpass länge att det inte går att tvätta så det ser bra ut. Konstaterade att jag borde måla om, påbörjade det projektet.
Hela köket blir osigt när jag steker kött. Funderar på om det är värt att slå till och byta köksfläkt och bli av med ett problem till på samma gång.
Redigerat:
Vill påstå att mycke har blivit sämre sedan rensnings plikten togs bort. Nya fläktar som inte är rensningsbar är jue totalt värdelöst! Full med fett så är det en tidsfråga om och när den brinner.B BekMD skrev:Funderar på att byta ut min köksfläkt. Det jag funderar på är om det hänt något med tekniken de senaste 20-30 åren så man kan räkna med att den nya fungerar bättre?
Bakgrund/babbel:
Började med att jag skulle bättra på belysningen i köket. Tittade upp i taket och såg att det var missfärgat i hörnen. Ingrott såpass länga att det inte går att tvätta så det ser bra ut. Konstaterade att jag borde måla om, påbörjade det projektet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 871 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 871 inlägg
Finns det några möjligheter att byta från kolfilterfläkt till frånluftsfläkt?B BekMD skrev:Funderar på att byta ut min köksfläkt. Det jag funderar på är om det hänt något med tekniken de senaste 20-30 åren så man kan räkna med att den nya fungerar bättre?
Bakgrund/babbel:
Tyvärr inte, pajar ventilationen för lägenheter intill. Rädd att det inte bara är lite småfusk utan faktiskt skulle påverka dem.H Hans G2 skrev:
Lagar ganska mycket mat så jag skulle kunna lägga en bra slant på att få riktig ventilation.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 871 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 871 inlägg
Ibland får spiskåpor anslutas till frånluftskanalen i kök. En spiskåpa har ingen egen motor utan reglerar flödet genom att reglera öppningen till frånluftskanalen och flödet bestäms av den centrala fläkten. Dock kan flödet vara för litet för att det ska fungera bra, kolla med styrelsen.
Det finns ett nytt alternativ till kolfilter och det är plasmafilter. De kostar mer men behöver inte bytas ut regelbundet. Kolfilter ska ju antingen bytas ut några gånger per år eller rengöras några gånger per år och bytas ut vart tredje år.
Det finns ett nytt alternativ till kolfilter och det är plasmafilter. De kostar mer men behöver inte bytas ut regelbundet. Kolfilter ska ju antingen bytas ut några gånger per år eller rengöras några gånger per år och bytas ut vart tredje år.