701 läst · 9 svar
701 läst
9 svar
Behövs verkligen acktank idag med inverterstyrda värmepumpar?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Startar en ny tråd då jag inte hittar något bra svar på detta. Har varit på varmepumpsforum.com och inte ens där tycker jag mig hitta ett riktigt bra svar.
Jag har en 19 år gammal AutoTerm VP 9kW som jag beslutat mig för att skrota. Valet har fallit på en CTC GSi 612. Har radiatorer i bodelen (120kvm) och golvvärme i garaget (72kvm). Jordvärme, 2 x 300 m slingor i backen.
5-6 år efter installationen av denna VP beslutade sig tydligen förra husägaren för att sätta in en acktank på 200l, en NIBE UKV200. Detta främst för att öka volymen på värmesystemet och på så vis behöva få kompressorn att gå lika ofta - antar jag?
Nu säger VVS-killen att jag lika gärna kan plocka bort denna tank för den gör ingen större nytta när jag byter till denna VP. Det tycker jag låter lite konstigt för om man t ex har timavtal så kan man ju värma hela systemet när priset är lågt och på så vis slippa en del körning när tariffen är hög och då borde det väl vara en fördel om värmesystemet har stor volym?
Man vinner också lite i livslängd på kompressorn med en acktank skriver man men det är inga stora vinster.
På minussidan finns att den tar rätt stor plats och i sig kan gå sönder. Nu blir det ingen nyinvestering då den redan står där och man kanske rent av kan får några tusenlappar för den - kostar nästan 10' idag - så frågan är vilken linje jag ska gå på?
Jag tror nog att min VVS:are har rätt men jag skulle gärna vilja veta varför, kan man verkligen inte göra nåt vettigt med denna tank och då främst för att främja sin driftsekonomi?
Jag har en 19 år gammal AutoTerm VP 9kW som jag beslutat mig för att skrota. Valet har fallit på en CTC GSi 612. Har radiatorer i bodelen (120kvm) och golvvärme i garaget (72kvm). Jordvärme, 2 x 300 m slingor i backen.
5-6 år efter installationen av denna VP beslutade sig tydligen förra husägaren för att sätta in en acktank på 200l, en NIBE UKV200. Detta främst för att öka volymen på värmesystemet och på så vis behöva få kompressorn att gå lika ofta - antar jag?
Nu säger VVS-killen att jag lika gärna kan plocka bort denna tank för den gör ingen större nytta när jag byter till denna VP. Det tycker jag låter lite konstigt för om man t ex har timavtal så kan man ju värma hela systemet när priset är lågt och på så vis slippa en del körning när tariffen är hög och då borde det väl vara en fördel om värmesystemet har stor volym?
Man vinner också lite i livslängd på kompressorn med en acktank skriver man men det är inga stora vinster.
På minussidan finns att den tar rätt stor plats och i sig kan gå sönder. Nu blir det ingen nyinvestering då den redan står där och man kanske rent av kan får några tusenlappar för den - kostar nästan 10' idag - så frågan är vilken linje jag ska gå på?
Jag tror nog att min VVS:are har rätt men jag skulle gärna vilja veta varför, kan man verkligen inte göra nåt vettigt med denna tank och då främst för att främja sin driftsekonomi?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Är den kopplad som acktank eller knäpptank ? Låter liten som acktank, behåller du den kan du få lite lite längre gångtider och därmed färre start/stop på vår/höst vilket teoretiskt skulle förlänga livslängden. Du ska nog kolla minimumfrekvensen dvs lägsta hastighet på kompressorn på den pump du ska köpa.
Min egen lvp inverter drar ca 300 w vid 12% frekvens vilket gissningsvis petar in 1kw värme i huset. Från det att den startar på hösten så stannar den ju inte förrän på våren, varvar upp/ned styr den ju själv.
Red: Är den kopplad som knäpptank så är den nog det av en anledning.
Min egen lvp inverter drar ca 300 w vid 12% frekvens vilket gissningsvis petar in 1kw värme i huset. Från det att den startar på hösten så stannar den ju inte förrän på våren, varvar upp/ned styr den ju själv.
Jag kör med en 500L AckTank som har värmeslinga/rör i sig.
Köpte sådan AckTank med slinga för att kunna plocka ut värme till pool via husets LVVP utan att husets värmesystem ska bli direkt påverkat.
Följdeffekt av att jag har AckTank verkar vara att COP värdet blir betydligt bättre än vad som spec på VPn anger.
Har en COP på sommaren (då värmen till poolen är igång ) på 6.7 (spec säger COP på 5.1)
och vintern en COP på 4.3 (spec säger COP på 2.8)
Och då kör jag med fast kondensering på 50C dessutom!!
EDIT:
200L låter lite smått för att användas som AckTank ... mer troligen används den som knäpptank som föregående skrivare sagt. Och då bör ni nog ha kvar den.
Köpte sådan AckTank med slinga för att kunna plocka ut värme till pool via husets LVVP utan att husets värmesystem ska bli direkt påverkat.
Följdeffekt av att jag har AckTank verkar vara att COP värdet blir betydligt bättre än vad som spec på VPn anger.
Har en COP på sommaren (då värmen till poolen är igång ) på 6.7 (spec säger COP på 5.1)
och vintern en COP på 4.3 (spec säger COP på 2.8)
Och då kör jag med fast kondensering på 50C dessutom!!
EDIT:
200L låter lite smått för att användas som AckTank ... mer troligen används den som knäpptank som föregående skrivare sagt. Och då bör ni nog ha kvar den.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Ursäkta okunnigheten men vad är en knäpptank? Hittar inte minimifrekvensen bland alla dess data, bara att den går mellan 2.5-11.8 kW. Jag tyckte rörmokaren sa att den i dagsläget var en ren utjämningstank. Vad nu det innebär.I InsidersUnited skrev:Är den kopplad som acktank eller knäpptank ? Låter liten som acktank, behåller du den kan du få lite lite längre gångtider och därmed färre start/stop på vår/höst vilket teoretiskt skulle förlänga livslängden. Du ska nog kolla minimumfrekvensen dvs lägsta hastighet på kompressorn på den pump du ska köpa.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40516.0nizzehult skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Om du värmer garaget så har du 192 m2 att hålla varmt. Så om minsta output från pumpen är 2,5 kw så kommer allt det att användas till att värma huset rätt snabbt på hösten. Du kan göra som du vill, har du bra flöde i radiatorer/gv så behöver du ingen tank. Har du tunna rör i huset med dåligt flöde eller tidigare ägare fick knäppningar i rören och satte dit den pga detta så kommer du dock ångra dig om du tar bort den.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Tack. Nu vet jag vad en knäpptank är, man slipper irriterande ljud i systemet. Tål att tänka på och jag tror jag ska fråga förra ägaren. Men visst är detta ett inte lika frekvent fenomen med inverterstyrda pumpar/system? Ljudet från den gamla VP när den gick var ett större problem men det ska förhoppningsvis vara borta med den nya.
Garaget håller bara 15-16 grader så det värms inte lika hårt och jag har 22mm rör till dom parallellkopplade radiatorerna. Jag kör dessutom med samma temp i alla rum förutom sovrummet och radiatorventilerna står fullt öppna.
Garaget håller bara 15-16 grader så det värms inte lika hårt och jag har 22mm rör till dom parallellkopplade radiatorerna. Jag kör dessutom med samma temp i alla rum förutom sovrummet och radiatorventilerna står fullt öppna.
Jag fick en liten tank monterad när vi fick bergvärme för lite drygt ett år sedan. Det sitter även en extra cirkulationspump. Jag fick i efterhand berättat för mig av installatören att tanken med den extra cirkulationspumpen är att den ska cirkulera systemet när VP gör varmvatten. Det hade han en poäng med och jag har känt efter och radiatorerna hinner inte svalna under 30min som VP gör varmvatten. Har även en fläktkonvektor i garaget som som jag vill ha cirkulation i.
Något knäppande har jag aldrig hört.
Något knäppande har jag aldrig hört.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
As we speak pågår bytet och rörmokaren säger att det kan vara lika bra att nyttja tanken då den ändå står där för en viss nytta gör den trots allt för den kommer att göra så det blir en del utjämning på köpet så att säga. Kan vara knäppljud han syftar på. Men någon extra pump ska inte behövas.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Trevligt med duktiga hantverkare. På 4 timmar hade man (2 man) rivit ur den gamla och satt in den nya + ett annat extrajobb som jag beställt som också tog en stund.
Det här blir spännande! Just nu är det 23 grader ute så för tillfället behövs den inte alls.
Man sa så här: låt tanken stå så länge utan att vara inkopplad, behövs den senare är det snabbt att jacka in den annars kan du sälja den.
Det här blir spännande! Just nu är det 23 grader ute så för tillfället behövs den inte alls.
Man sa så här: låt tanken stå så länge utan att vara inkopplad, behövs den senare är det snabbt att jacka in den annars kan du sälja den.
Liknande trådar
-
Behövs verkligen grannens medgivande till plank?
Trädgård allmänt -
Behövs verkligen extra luftreningsfilter till Mitsubishi Hero?
Värmepumpar -
Behövs det verkligen ingen luftspalt bakom stående panel?
Fasad -
Behövs verkligen dränering?
Grund & Markarbeten -
10mm spalt med sibirisk lärk, behövs det verkligen?
Altan & Uteplats