Hej. Vi renoverade vårat badrum för ett tag sedan, och satte då in golvvärme som enda värmekälla, som har funkat väldigt bra vintertid. Det är ett gammal torparhus om det är viktigt att veta.

Men jag märkte nu när vinden låg på på den sidan, att kalluft strömmar in genom fläkten när den är avstängd som gör det väldigt kallt där inne. (Är endast på när den känner av för mycket fukt).

Såg även att dom inte satt in ett kallrasskydd.
Så det blir att åka o köpa nåt lämpligt sådant imorgon.

Mina frågor:

Men jag undrar är det dåligt på något sätt att förhindra att friskluft kommer in i badrummet?

Det sitter en väldigt gammal dörr i badrummet med stora springor som kanske gör att en viss ventilation från resten av huset kommer in?

Sen undrar jag om detta är något att ha? Står att det är kallrasskydd iaf:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/vaggventiler/stormkapa-o-100-mm-2000050741

Ville mest göra det så enkelt som möjligt för mig, då det står att "vanliga" kallrasskydd som är som ett rör med ett spjäll i, som man stoppar in i det befintliga modulröret kräver fastsättning med en list eller tätningsmassa? Det lät lite krångligt :p

Tacksam för svar. Mvh

janwide
Du ska inte ha luft som kommer in utifrån in i badrummet. Du borde ha en fläkt som alltid har ett visst grundvarv och som varvar upp och går på maxvarv när den känner av fukt. T.ex. PAX har flera modeller med den funktionen. De har även inbyggt kallrasskydd. Modellen du länkar till är jag tveksam till. Den ser ut att strypa flödet ut ganska mycket. Vilket känns dumt,
Ny fläkt är enligt mej det bästa. I annat fall får du leta upp någon typ av kallrasskydd istället. Och lite krångel måste du allt tåla ! 😉

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Du ska inte ha luft som kommer in utifrån in i badrummet...
Tack för svar! Jag har denna fläkt:

https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-svart

Jag har ställt in den på att gå kontinuerligt just nu, men är lite osäker på ifall den kommer att öka i varvtal när det blir fuktigt. Återstår att se nästa gång jag duschar.

Då blir det nog att beställa fresh's egna kallrasskydd som finns under rekommenderade tillbehör där på bauhaus ifall fläkten inte ökar i varvtal vid dusch.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Den fläkten borde ha funktionen att gå kontinuerligt och att den ökar vid fukt.
Lycka till!

• Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.