Det går bra utan om du drar lagom hård. Står det inget i anvisningen?
 
M
En stödhylsa kostar väl typ 5 spänn, rätt billig försäkring :)
 
M
Man säger ju att stödhylsa enbart är ett krav på mjuka rör, men jag är rätt säker på att du kan förstöra även halvhårda och hårda rör om du bara drar tillräckligt hårt.
 
Nej följde inte med några instruktioner och såg inget på sidan. Hylsorna är inte dyra men nu var dom slut. Tid är en bristvara så man vill ju komma framåt i projektet... ;-) Nej bäst att vänta och försöka få tag på hylsor för säkerhetsskull.

Tack för hjälpen!
 
Krilleman
Stödhylsa ska användas i mjuka kopparrör (tex prisol) men även i halvhårda kopparrör (tex förkromade kopparrör) när man använder klämringskopplingar.

Pressar man rören behövs det oftast inte stödhylsa.

Men det viktiga är att man ska alltid följa monteringsanvisningen för respektive klämringskoppling/presskoppling/rörtillverkare. Och alla tillverkare av förkromade kopparrör har det inskrivet i sina installationsanvisningar idag. Så tex Conex som hävdar att deras koppling inte behöver stödhylsa med kromade rör spelar det ingen roll. Det står i rörets installationsanvisning och då ska den användas!

När det gäller anslutningsslangar med slät ände av mässing behövs ingen stödhylsa. Denna klassas som "hård".

Det viktiga vid montering av klämringskoppling på slät ände av mässing är att kopplingen är godkänd för detta ändamål! Om du har köpt klämringskopplingar på rinkaby (VSH) så är dessa INTE godkända för att montage på slät ända av mässing!

Använd då hellre klämringskopplingar från Vatette eller Conex som är godkända för detta! (Jag skulle rekommendera Vatette!)

Läs mer i respektive monteringsanvisning:
VSH
Vatette
Conex
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Köpte kopplingarna på Bauhaus och installationen sker i ett vattenburet båtvärmesystem så jag vet inte vilka krav som gäller. Slangarna höll iaf trots att jag drog rätt hårt.

Nästa fundering gäller elpatronen som ansluts på ett 22 mm rostfritt rör med 1 mm gods. Räknas det som ett hårt rör som inte kräver stödhylsa?
 
Krilleman
Rostfritt är hårt.
 
krilleman_215 skrev:
Rostfritt är hårt.
Men jag antar att aluminium räknas som mjukt och kräver stödhylsa? De flesta stödhylsor verkar vara i mässing. Hur gör man då? Alu och mässing/koppar trivs väl inte så bra ihop.
 
Krilleman
Klämringskopplingen är ju också i mässing och just alu-rör är ingen av ovan nämnda godkända för. Jag skulle använt stödhylsa i aluminium.

Men som i ditt fall på en båt så kanske inte regelverket är jämförbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.