271 läst · 2 svar
271 läst
2 svar
Behövs stenkista på rullstensås?
Hej.
Vi bygger nytt hus, på toppen av en rullstensås.
Vad är era erfarenheter av stenkista då? Markentreprenören sa att det ej behövs då allt kommer rinna bort i rullstensåsen som sagt, och att vi bor på väldigt stenig mark.
Detta kan låta rimligt? Erfarenheter?
Hälsningar Sara
Vi bygger nytt hus, på toppen av en rullstensås.
Vad är era erfarenheter av stenkista då? Markentreprenören sa att det ej behövs då allt kommer rinna bort i rullstensåsen som sagt, och att vi bor på väldigt stenig mark.
Detta kan låta rimligt? Erfarenheter?
Hälsningar Sara
Är det för dräneringen och kanske för takvatten/stuprör med, inte fel att ha en kista som kan ta allt som kommer från himlen. Sen det med stupen, så kommer det alltid boss i luften från träd. Vet du detär tänkt med avledning av dränen, bara rakt ut någonstans om det skulle bli något större flöde i den vägen. Takvatten kommer mycket och med fart,är det då bara rakt ut på det någonstans, så kommer er sandås att ätas upp av vattenflödet och bli ett stort hål där ev ett rör slutar.
Jag har själv bott på en grusås.
Jag grävde ner dagvattenkasetter till mina stuprör när jag gjorde om.
Marken har nog inga problem att svälja vattnet som kommer, men jag tänker att man kan inte bara sluta med ett rör i marken.
Med en dagvattenkasett så mynnar röret ut på den större yta och då funkar det bra.
Kan berätta hur en granne upplevde.
Han skulle plantera ett äppelträd och gräva en grop. Sen skulle han fylla gropen med vatten. Tog en bra stund. Sen stängde han av slangen. Vände sig och tog trädet, vände sig med trädet mot gropen, som nu var tom på vatten. 😮
Så en grusås är bra dränerande och enkel när det kommer till vatten man vill bli av med.
Däremot är det svårt att få gräsmattan att hålla sig grön om det blir en torr sommar.
//AA
Jag grävde ner dagvattenkasetter till mina stuprör när jag gjorde om.
Marken har nog inga problem att svälja vattnet som kommer, men jag tänker att man kan inte bara sluta med ett rör i marken.
Med en dagvattenkasett så mynnar röret ut på den större yta och då funkar det bra.
Kan berätta hur en granne upplevde.
Han skulle plantera ett äppelträd och gräva en grop. Sen skulle han fylla gropen med vatten. Tog en bra stund. Sen stängde han av slangen. Vände sig och tog trädet, vände sig med trädet mot gropen, som nu var tom på vatten. 😮
Så en grusås är bra dränerande och enkel när det kommer till vatten man vill bli av med.
Däremot är det svårt att få gräsmattan att hålla sig grön om det blir en torr sommar.
//AA
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fjärrvärmesystem - behövs avgasare?
Fjärrvärme & Gas -
Vet någon om dessa behövs för att hålla ihop trappräcket?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behövs besiktning för stenkista?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dränera till stenkista? Hur stor behövs?
Grund & Markarbeten -
Behövs stenkista?
Grund & Markarbeten