Hej,

Jag har grävt ner ca 50cm ner till sand och tagit bort all matjord. Planen är att fylla på med 23cm sand som jag har liggandes, sedan 20cm bärlager och efter det 2cm flis och ovanpå det markplattor (5cm tjocka).

Om jag paddar sanden ordentligt, efter att jag fyllt i den, behöver jag då ha markduk mellan sanden och bärlagret eller är det helt meningslöst? Under vår gamla uppfart är ingen markduk. Det har legat så sen 70-talet och jag ser ingen som helst blandning av material där, men vill dubbelkolla med er.

Och jag vet att det bästa vore att lägga bärlager hela vägen, men jag har några kubik sand liggandes från en dränering som hade varit skönt att få bort och 20 cm bärlager bör räcka mer än väl (uteplats).

/Andreas

Claes Sörmland
Meningslöst med duk där, bärlagret kommer inte att sjunka ned i sanden på ett besvärande sätt.

harry73
För en uteplats behöver du inte ens bärlager om du packar väl.

I Holland bygger man vägar med marksten/betonggatsten genom att ta bort matjord, lägga 50cm sand på leran och sedan gatsten.
Visst får man sättningar och spårbildning efter ett tag, men det håller i många år (20+)
I efterkrigstiden använde man gammal tegelsten från Rotterdam (som bombades sönder i 1940) som bärlager under asfaltvägar.

Men stenkross är billigt och lättillgängligt i Sverige så jag förstår Sveriges användning av bärlager

Oj, jag brukar bara ta bort gräset och slänga in nån cm sand för att jämna ut för plattorna.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Men stenkross är billigt och lättillgängligt i Sverige så jag förstår Sveriges användning av bärlager
Sant, gråsten är en stor bristvara i Nederländerna. Allt är tegel för lera och sand har de ju.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Det känns som om jag kan känna mig lugn då..

Anledningen till mycket urgrävt är delvis pga att jag vill använda jorden till annat och sedan få bort sanden efter dränering. Två flugor i en smäll. Helt galen är jag inte, bara lite ;)

Det börjar dock bli "lite" drygt att gräva nu..

harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sant, gråsten är en stor bristvara i Nederländerna. Allt är tegel för lera och sand har de ju.
Och poängen är att det funkar. Så för en uteplats kan man utan problem skippa bärlager

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.