Gäller en blivande källare.

Ena byggaren säger att det bara är att sätta osb+gips direkt på thermomur-källarens insida.

Andra säger att det behövs en ventilerande luftspalt innanför OSB.

😱

Jag kommer sätta osb+gips direkt på blocken i min källare iaf. Finns inget i monteringsanvisningen om någon luftspalt.

joakim_j joakim_j skrev:
Jag kommer sätta osb+gips direkt på blocken i min källare iaf. Finns inget i monteringsanvisningen om någon luftspalt.
Ok. Hmm undra varför byggaren fått för sig det då. Jag har förstått de et på samma sätt som du.

Well, en luftspalt kan väl inte göra skada i alla fall...?

J
OSB och gips på en källarmur? Yttervägg? Föreslår byggaren luftspalt för att det finns en risk för inträngande fukt genom muren? Då hade jag valt puts istället.

Jag reglade ut en 45a som installations skickt där all el kunde dras, lättare än att spåra i frigoliten.
Sen isolerade jag den innan osb, gips sattes upp.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jalmars skrev:
OSB och gips på en källarmur? Yttervägg? Föreslår byggaren luftspalt för att det finns en risk för inträngande fukt genom muren? Då hade jag valt puts istället.
Vet du hur en thermomurvägg är uppbyggd? Det skall väldigt mycket till för att få någon inträngade fukt.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
R
P plan-g skrev:
Gäller en blivande källare.

Ena byggaren säger att det bara är att sätta osb+gips direkt på thermomur-källarens insida.

Andra säger att det behövs en ventilerande luftspalt innanför OSB.

😱
Ja det smartaste är att ha en installationsregel på insidan 28x70 är någ det klenaste jag rekomenderar men har du plats med 45x45 så är det bra..

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Notera att monteringsanvisningen (åtminstone en av dem) föreskriver branddosor, vilket jag tror i princip alla skiter i...

J
joakim_j joakim_j skrev:
Vet du hur en thermomurvägg är uppbyggd? Det skall väldigt mycket till för att få någon inträngade fukt.
Jo, jag förstår att den ska vara förhållandevis tät och förutsatt att man har en fungerande dränering och korrekt monterat tätningsmembran på utsidan ska det mycket till som du skriver. Men då har ju inte heller den ventilerade luftspalten någon funktion. Men installationsskikt däremot är förstås trevligt.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.