Vi har en säkerhetsventil som sitter på ingående kallvatten rör till värmepannan. Nu ska vi byta till bergvärme och då undrar jag om den behöver sitta kvar? Ventilen släpper ut vatten då och då så den skulle nog hursomhelst behöva bytas eller renoveras. Jag undrar också om någon vet vad den blå ”kranen” är till för?
Mässingsvattenkran monterad på en vit vägg med rör och blå plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En säkerhetsventil ska släppa ut vatten då å då framför allt när något värmer varmvattnet. Beroende på val av modell på värmepump å på hur mycket delar dom byter ut så kan det bli en ny säkventil på varmvattnet, du får väl snacka med dom som ska göra jobbet vad som gäller. Den blå är en avstängning för varmvattnet.
 
  • Gilla
HerrP och 2 till
  • Laddar…
Säk + avstängning KV brikar vara standardmonterade i VP och sitter längst ner, så den som visas går till skrot och igen annan behövs.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för svar! Jag tänkte passa på att dra nya kallvattenrör istället för gamla Galveston innan installation. Då kan jag ju lugnt ta bort denna
 
J jonaserik skrev:
Säk + avstängning KV brikar vara standardmonterade i VP och sitter längst ner, så den som visas går till skrot och igen annan behövs.
jasså.. standardmonterade.... vilka värmepumpar? Vill påstå att det är inte standard men jag har haft fel förut
 
  • Gilla
Hjalle61
  • Laddar…
V Vector skrev:
jasså.. standardmonterade.... vilka värmepumpar? Vill påstå att det är inte standard men jag har haft fel förut
Om du har en VP som även innehåller en VVB och en kompressor eller EL som laddar den, så finns en säk som btukar vara på 9 eller 10 bar som standard.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det här är 1255 å där följer då inte med någon säk ventil som standard. Du pratar om frånluft vp å innedelar på luft vatten men om du läser vad han skriver så ska han sätta in en bergvärmepump
 
  • Instruktioner och diagram för varmvattenberedare, säkerhetsanvisningar, installation - teknisk manual eller guide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Söerhersventil medföljer i leveransen och ska monteras, då kan TS skrota den av hedenhöstyp. Många VP har den redan monterad.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Söerhersventil medföljer i leveransen och ska monteras, då kan TS skrota den av hedenhöstyp. Många VP har den redan monterad.
Kanske är så att man ska passa på att sätta dit en ny oavsett om den följer med i leveransen eller ej.
 
Behövs inte någon extra, den som följer med ska sitta på KV - röret in till VVB i VP , sen det med blandningsventil kan även den utelämnas om VV ställs in på max 55 C , rekomederar en för att att hålla en så hög temp som möjligt ekonominlt tänkt. Ju högre temp i VVB desto mer VV går att få ut om blandning sker.

EDIT sätts en arnatursats så följer det med en säk eller annat termodon, så blir det den som följer med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behövs inte någon extra, den som följer med ska sitta på KV - röret in till VVB i VP , sen det med blandningsventil kan även den utelämnas om VV ställs in på max 55 C , rekomederar en för att att hålla en så hög temp som möjligt ekonominlt tänkt. Ju högre temp i VVB desto mer VV går att få ut om blandning sker.
Det låter vettigt. Den pump som är beställd har en rätt hög framledningstemperatur (vilket väl är samma som VVB: temp?) Känns vettigt att sätta dit en blandningsventil då.
 
Hur många liter innehåller den VP, räcker det för er med antal duschar som ska vara ofta i dag, helr beroende på hur många i hushållet. Har du flickor så räkna med att det kommer att gå myyycket VV när dom kommer upp i tonåren. Och då kan det vara bra med en VVB på sc 200 liter efter VP.redan i början

EDIT Arnaturen följer inte med utan måste köpas separat, kolla in priserna skiljer en del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.