Hej,

Jag har en Dovre 350 CB som är instucken i murstocken. Jag ska nu flytta ut den till rummet bredvid. D.v.s. ansluta den igenom murstocken istället och till samma rökrör som tidigare. Enda skillnaden är att den flyttar någon meter eller två och byter rum.

Jag har förstått att man ska göra en bygganmälan vid "Installation av eldstad 4 000 kronor". Vilket jag så klart inte är så sugen på att betala. Dock ska jag inte installera an ny kamin och inte heller byta den.

Så behöver jag ändå anmäla? Besikta kommer jag göra oavsett.

Hittade dessa regler: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/andring-av-byggnader/kaminer-och-vedspisar/ . De säger dock inget om flytt av befintlig kamin. Väldigt smalt fall, så det kan man förstå.

Jag gissar på att det är en tolkningsfråga. Vad kan hända om jag inte gör en bygganmälan? Gäller inte försäkringar då?

Eller är risken endast att jag skulle få betala vite? Vilket inte känns så troligt... Så den risken kan jag ta. Om den inte är enormt överhängande med tanke på att jag antar att besiktningsprotokollet skickas till kommunen.

Mvh

Efter mer sökningar känns det som att man behöver anmäla. Det är väl tyvärr en ny installation i det rummet jag flyttar den till även om kaminen är samma och rökkanalen densamma.

Läser man t.ex. på Stockholms sida (jag bor dock i Östergötland) så kan man läsa:
"byta eldstad som innebär ny anslutning till befintlig rökkanal. Exempelvis en ny håltagning och murningsarbeten"

Frågan, av ren nyfikenhet, vad är konsekvenserna av att inte anmäla ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.