Hej!
Skall byta ut denna 30-tals dörr mot en modern.
"karmen" som ni ser på bilden kommer till viss del vara kvar, men jag kommer behöva såga bort en del så att den nya får plats.
Behöver man växla av? Har kollat en del gds instruktioner men inte sett något om detta. Det är betong ovanför dörren, och dessutom två våningar på det.
När det gäller upptagning av fönster så krävs ju avväxling.
Vad tror ni? Huset är för övrigt från 1934, om det spelar roll (tex för betongen)
/Per
Skall byta ut denna 30-tals dörr mot en modern.
"karmen" som ni ser på bilden kommer till viss del vara kvar, men jag kommer behöva såga bort en del så att den nya får plats.
Behöver man växla av? Har kollat en del gds instruktioner men inte sett något om detta. Det är betong ovanför dörren, och dessutom två våningar på det.
När det gäller upptagning av fönster så krävs ju avväxling.
Vad tror ni? Huset är för övrigt från 1934, om det spelar roll (tex för betongen)
/Per
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabbt svar!
Eventuellt måste jag ta bort den vänstra vertikala "karmbrädan" - påverkar det något?
Karmen är ju inte som en vanlig karm, utan består av tre brädor/reglar.
Är det en bärande konstruktion?
Jag har själv ingen aning!
OM jag måste avväxla - hur gör man det? Det är ju betong runt hela dörren. Och i hålet måste ju den nya karmen in...
Undrar
Per
Eventuellt måste jag ta bort den vänstra vertikala "karmbrädan" - påverkar det något?
Karmen är ju inte som en vanlig karm, utan består av tre brädor/reglar.
Är det en bärande konstruktion?
Jag har själv ingen aning!
OM jag måste avväxla - hur gör man det? Det är ju betong runt hela dörren. Och i hålet måste ju den nya karmen in...
Undrar
Per
Det har säkert avväxlats redan när väggen byggdes och dörren sattes i.
Liknande trådar
-
Öl fat Systembolaget - vad behövs??
Övrigt Off Topic -
Behövs ångspärr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behövs verkligen extra luftreningsfilter till Mitsubishi Hero?
Värmepumpar -
Hur stor betongblandare behövs för att gjuta 1kbm?
Grund & Markarbeten -
Konstruktör i Göteborg som kan bedöma om avväxling behövs vid håltagning i betongvägg?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer