Hejsan!
När jag köpte mitt hus fanns det en stor, möglig, fuktfläck i högra delen av dubbelgaragets innertak. Några månader senare (vid kraftigt snöfall) rasade flera kvadratmeter av taket - såväl innertak, som isolering, samt yttertak - in...inte kul!

Nu, ca 2 år senare, har jag med vänners hjälp renoverat: ett par nya tvärgående bjälkar, ny råspont, samt underlagspapp på högra delen av garaget. Därefter ny ytpapp över hela garagetaket.

Nu till min fråga: jag håller just nu på och isolerar taket (120mm) och har sedan OBS-skivor som innertak. Enligt min ena kompis A (som jobbat som snickare tidigare) behövs ingen ångspärr/plast under isoleringen, eftersom det blir en ca 5-8 cm stort luftrum mellen råspont och isolering. Där ska luft kunna cirkulera och därmed lufta ut kondens. Den andra kompisen, B, säger att det ev. kommer uppstå samma fuktproblem inom några år om jag inte lägger ångspärr och sedan ca 25 mm reglar för luftcirkulation innan slutligen OBS-en kommer på plats. I och med att jag har en urgammal vedpanna längst in i vänstra delen, så anser B att spillvärmen kommer orsaka alltför mycket kondens.

Vad säger ni? Jag jobbar med väldigt tight budget och vill inte göra om/ göra rätt, om det inte är nödvändigt. Samtidigt är högsta prio att inte vara tillbaka på ruta ett om några år!

Ett alternativ vore att bygga en isolerad mellanvägg för att skilja garagets båda delar (vänster del har hursomhelst ingen ångspärr). Men kommer den att helt stoppa spillvärmen ifrån vänsterdelens gamla 70-talsvedpanna?

Om jag plockar ned de (delvis) redan uppsatta OBS-skivorna i högerdelens innertak och sätter upp ångspärr, 25mm reglar och sist skivorna igen: går det att enbart plasta in taket (och tejpa med ångspärrstejp mot träreglarna längst upp på väggarna)? Eller måste jag då även plasta in (och antagligen då delvis riva/förnya) de gamla väggarna?

Snälla ni, kom med lite tips! 🌺Jag har varken råd eller tid att göra mer än vad som absolut krävs...suck!

Miss CookieMonster

PS Det finns även två nygjorda bitar av väggen (på bilden syns en stor, gammal vägg, samt den lilla nya väggdelen).
 
  • Gammal vägg och nyisolerat innertak i dubbelgarage med synliga träreglar och isoleringsmaterial. Ny del av vägg syns i höger bildkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat tak i dubbelgarage med synliga träbjälkar, isolering och OBS-skivor. En liten del av en gammal vägg med ett nyinsatt fönster syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är hela innertaket nedrivet? Jag hade satt ångspärr eller ångbroms om hela innertaket är nedtaget, just för att det är enkelt att göra i det läget och inga stora kostnader.

Spillvärmen i sig skapar inte kondens, det är mängden fukt i luften. Högre temp. gör att luften kan bära mer fukt. Kommer ni ha bilen i garaget eller liknande under? För då dras det in mycket fukt, sådant är värt att ta med i beräkningen.


Personligen hade jag nog satt dit ångbroms (som glad amatör) eftersom merjobbet inte är så stort. Baserat på att det är uppvärmt under vintern. Om det är ett i det närmaste kallgarage är det annorlunda...
 
H henche skrev:
Är hela innertaket nedrivet? Jag hade satt ångspärr eller ångbroms om hela innertaket är nedtaget, just för att det är enkelt att göra i det läget och inga stora kostnader.

Spillvärmen i sig skapar inte kondens, det är mängden fukt i luften. Högre temp. gör att luften kan bära mer fukt. Kommer ni ha bilen i garaget eller liknande under? För då dras det in mycket fukt, sådant är värt att ta med i beräkningen.


Personligen hade jag nog satt dit ångbroms (som glad amatör) eftersom merjobbet inte är så stort. Baserat på att det är uppvärmt under vintern. Om det är ett i det närmaste kallgarage är det annorlunda...
Nej, det är bara halva taket (=högra delen) som är renoverat. Dock har vi lagt ny ytpapp över hela taket. Vänster del har ingen ångspärr och massor av otäta ställen (ej på taket, men gamla halvtrasiga dörrar och fönster på vä sida). Enda värmekällan är den gamla vedpannan som eldas flitigt och ger mycket spillvärme.
Kanske borde sätta upp isolerad mellanvägg mellan höger/vänster delar och därmed ha höger del helt ouppvärmd...
Kommer ha bilen i vänstra delen, som ändå är fulare nu.
 
  • Ritning över byggnad med markering för renoverad del av taket. Visar pannrum, bärande pelare och förslag om att sätta upp nya väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan diffspärr kommer ditt undertak att rasa om några år igen.

Även om du har litet luftspalt mellan isolering och råspont kommer inte det hjälpa så mycket mot kondens.

Vad har du för ventilation i utrymmet?
Om det är mekanisk så kanske du klarar dig. Om icke så är det kört.

Sätt i diffspärr mellan osb-skivor och isolering, dvs på den varma sidan av konstruktionen.
Som någon sa det är aldeles för liten kostnad att sätta i diffspärr kontra vad som kan hända om du väljer bort den.
 
  • Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Utan diffspärr kommer ditt undertak att rasa om några år igen.

Även om du har litet luftspalt mellan isolering och råspont kommer inte det hjälpa så mycket mot kondens.

Vad har du för ventilation i utrymmet?
Om det är mekanisk så kanske du klarar dig. Om icke så är det kört.

Sätt i diffspärr mellan osb-skivor och isolering, dvs på den varma sidan av konstruktionen.
Som någon sa det är aldeles för liten kostnad att sätta i diffspärr kontra vad som kan hända om du väljer bort den.
Tack för svar! 🌺Ja, det får nog bli ångspärr (känns bara lite surt för 80% av obs-skivorna är redan uppsatta...)
Vet du vad det är för skillnad mellan olika typer av plast (ång-, diffusions-spärr)? Verkar finnas olika.
 
M MissCookieMonster skrev:
Tack för svar! 🌺Ja, det får nog bli ångspärr (känns bara lite surt för 80% av obs-skivorna är redan uppsatta...)
Vet du vad det är för skillnad mellan olika typer av plast (ång-, diffusions-spärr)? Verkar finnas olika.
Förresten, vad är vettigast: att sätta upp en isolerad innervägg mellan hö/vä garagedel, eller låta det öppet? Med tanke på att den gamla vänsterdelen saknar ångspärr (och där befinner sig pannrummet med den urgamla vedpannan).
 
M MissCookieMonster skrev:
Tack för svar! 🌺Ja, det får nog bli ångspärr (känns bara lite surt för 80% av obs-skivorna är redan uppsatta...)
Vet du vad det är för skillnad mellan olika typer av plast (ång-, diffusions-spärr)? Verkar finnas olika.
Tänker du klä in osb med gips sen?
Om ja så kan du plasta över osb och sedan täcka med gips.

Det finns spesielproduktet som marknadsförs som enbart diffspärr men det funkar lika bra om inte bättre med vanlig åldersbeständig plast (den blåaktiga). Tänk bara på att skarvarna ska tejpas med åldersbeständig tejp. Eventuella skador eller hål ska lagas med tejp.
 
  • Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Tänker du klä in osb med gips sen?
Om ja så kan du plasta över osb och sedan täcka med gips.

Det finns spesielproduktet som marknadsförs som enbart diffspärr men det funkar lika bra om inte bättre med vanlig åldersbeständig plast (den blåaktiga). Tänk bara på att skarvarna ska tejpas med åldersbeständig tejp. Eventuella skador eller hål ska lagas med tejp.
Nej, obs-en får bli innertak, kommer inte ha gips. Det für bli vanlig plast och tejp såklart! 😊

Någon synpunkt på mellanväggens vara eller inte vara? Vad är bäst egentligen (vänstra delen kommer inte renoveras i närtid)...?
 
M MissCookieMonster skrev:
Förresten, vad är vettigast: att sätta upp en isolerad innervägg mellan hö/vä garagedel, eller låta det öppet? Med tanke på att den gamla vänsterdelen saknar ångspärr (och där befinner sig pannrummet med den urgamla vedpannan).
Jaha, om jag förstår rätt så gör du det här bara över halva garageutrymmet?
Om det är uppbyggt på samma sätt utan diffspärr över andra garagedelen så riskerar ju även den nya delen drabbas ändå, beroende lite på hur takstolsfskcken ligger.
Visst en vägg imellan kanske kan avgränsa lite men det beror på några faktorer: ventulation, täthet mellan olika rum, värme m.m.
 
T tyomka skrev:
Jaha, om jag förstår rätt så gör du det här bara över halva garageutrymmet?
Om det är uppbyggt på samma sätt utan diffspärr över andra garagedelen så riskerar ju även den nya delen drabbas ändå, beroende lite på hur takstolsfskcken ligger.
Visst en vägg imellan kanske kan avgränsa lite men det beror på några faktorer: ventulation, täthet mellan olika rum, värme m.m.
Japp, bara högra halva av garaget blir renoverat (har varken råd eller tid med mer!)

Det är ju många parametrar som påverkar, känns nästan omöjligt att veta vad som är bästa alternativet till rimligaste priset.
 
osb-skivor är i regel vaxade så de kanske fungerar lite som diffspärr oxså
 
M MissCookieMonster skrev:
Japp, bara högra halva av garaget blir renoverat (har varken råd eller tid med mer!)

Det är ju många parametrar som påverkar, känns nästan omöjligt att veta vad som är bästa alternativet till rimligaste priset.
Ja jag förstår dig.
Hade det varit jag så hade jag valt att köra med plast ena halvan. Och inom 2-3 hade jag gett in mig på andra.

Fuktproblrmstiken i det här fallet är enbart halvårsproblem, blir fuktigt bara under kalla årstiden.
Andra faktorer som påverkar hur snabbt och hur mycket fukt som kommer att utvecklas är värme både in och utomhus, ventilation, samt hur mycket fukttillskott som kommer att produceras i det här utrymmet.
 
  • Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Ja jag förstår dig.
Hade det varit jag så hade jag valt att köra med plast ena halvan. Och inom 2-3 hade jag gett in mig på andra.

Fuktproblrmstiken i det här fallet är enbart halvårsproblem, blir fuktigt bara under kalla årstiden.
Andra faktorer som påverkar hur snabbt och hur mycket fukt som kommer att utvecklas är värme både in och utomhus, ventilation, samt hur mycket fukttillskott som kommer att produceras i det här utrymmet.
Jag lutar åt att köra på plast i högerdelen. Får se om jag någonsin orkar dra igång något liknande på vänster sida...just nu är jag både pank och utmattad efter 2 års renovering... 😅
 
M MissCookieMonster skrev:
Jag lutar åt att köra på plast i högerdelen. Får se om jag någonsin orkar dra igång något liknande på vänster sida...just nu är jag både pank och utmattad efter 2 års renovering... 😅
Jag lider med dig 😂
Jag känner mig likadan redan efter ett halvt år.
 
T tyomka skrev:
Jag lider med dig 😂
Jag känner mig likadan redan efter ett halvt år.
Haha, tack. I min enfald trodde jag att det nog skulle vara fixat efter en sisådär 4 månader...! 😎 Där ser man! 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.