3 929 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Behövs ångbroms egentligen?
Håller på att renovera ett sovrum och passar på att tilläggsisolera smått med 45mm Hunton träfiberisolering.
Huset är från -46 och där satt tidigare en vindpapp på plankväggen som jag nu ska regla och isolera.
Frågan är... behövs ångbroms egentligen? Jag har tidigare satt ångbroms (Bison) innan isoleringen i ett annat rum men jag blir inte klok på om det är bortkastade pengar eller om det faktiskt gör någon nytta?
Nuvarande isolering (mix mellan karbamidskum och glasull>Plankvägg>Hunton träfiberisolering>OSB>Gips
Huset är från -46 och där satt tidigare en vindpapp på plankväggen som jag nu ska regla och isolera.
Frågan är... behövs ångbroms egentligen? Jag har tidigare satt ångbroms (Bison) innan isoleringen i ett annat rum men jag blir inte klok på om det är bortkastade pengar eller om det faktiskt gör någon nytta?
Nuvarande isolering (mix mellan karbamidskum och glasull>Plankvägg>Hunton träfiberisolering>OSB>Gips
Redigerat:
Om du har någon slags isolering som inte är hygroskopisk och du planerar att ha det varmare på ena sidan isoleringen än den andra så måste du hindra varm luft från att komma in i isoleringen. Lämpligen gör man detta med en ångspärr på den varma sidan.M mickeforsberg skrev:Håller på att renovera ett sovrum och passar på att tilläggsisolera smått med 45mm Hunton träfiberisolering.
Nuvarande isolering (mix mellan karbamidskum och glasull>Hunton träfiberisolering>OSB>Gips
Om du alltid tänker ha samma temperaturförhållanden, dvs det är alltid samma sida som är varmast, så behöver du inte använda den betydligt dyrare ångbromsen utan kan använda vanlig ångspärr, aka byggplast.
Tanken är att isolera med Hunton även på utsidan när fasaden byts ut, men det kommer dröja några år.A andersmc skrev:
Att plasta in hade jag inte tänkt, men åsikterna går ju isär rätt så bra angående plast eller ej. Jag har åtminstone inte gjort det i det första renoverade rummet.
Åsikter finns det en massa. Sen har vi de där omedgörliga naturlagarna, som gör som de vill oavsett vad vi tycker.M mickeforsberg skrev:
Men om du inte tycker att det gör nånting att du får in fukt i isoleringen så är det givetvis onödigt att skydda den med plast.
Såklart, frågan är hur farligt det är utan? Man byggde ju inte med plast eller ångbroms 1946. Jag köper såklart att plast är det man ska använda i ett nytt hus, men det känns som att det blir lite halvdant gjort när man bara gör ett rum, lite halvt otätt här och där… men jag vet inte, det kanske är bäst oavsett?A andersmc skrev:
1946 var husen inte isolerade med glasull.M mickeforsberg skrev:Såklart, frågan är hur farligt det är utan? Man byggde ju inte med plast eller ångbroms 1946. Jag köper såklart att plast är det man ska använda i ett nytt hus, men det känns som att det blir lite halvdant gjort när man bara gör ett rum, lite halvt otätt här och där… men jag vet inte, det kanske är bäst oavsett?
Gör ett experiment. Fyll ett rent, torrt glas med vatten från kranen. Ställ glaset på bordet och vänta en minut. Vad ser du när du lyfter glaset? En våt ring! Var kom den ifrån?
När inomhusluften kommer i kontakt med det något kallare glaset så bildas omedelbart kondens. Din isolering är av glas. Precis samma sak händer när inomhusluften kommer i kontakt med den något kallare isoleringen.
1. Du ska inte använda diffplast när du isolerar med Hunton , det är ju iden med träfiberisolering .M mickeforsberg skrev:Håller på att renovera ett sovrum och passar på att tilläggsisolera smått med 45mm Hunton träfiberisolering.
Ångbroms kan du däremot använda .
Om du har en mix av mineralull och träfiber
Byt allt till träfiberisolering .
Redigerat:
Ja vad jag förstått så kan jag, men är det nödvändigt?Tomture61 skrev:
Glöm inte karbamidskum dock:Tomture61 skrev:
M mickeforsberg skrev:
Ja. Om du har isolering av glasull är det nödvändigt. Annars blir den blöt.M mickeforsberg skrev:
I de flesta fall räcker det med diffspärr, vanlig byggplast. Om det omväxlande kommer att vara varmare och kallare inne i byggnaden än utanför ska du använda ångbroms.
Tomture61 skrev:
I de två rum jag rivit väggarna i så har jag inte sett något problem med fukt i ytterväggarna, och det var ju några år sen huset renoverades på den punkten. Däremot har det främst varit karbamidskum som isolering och glasull på sina ställen för att täcka upp där skummet packat ihop. Isoleringen skyddas ju ändå av några lager, treetex och plank tidigare. Kanske det har räckt i en annars dålig konstruktion?A andersmc skrev:
Om vi förutsätter att jag inte har glasull, vilket ju kommer stämma inom en inte allt för avlägsen framtid...
Förutom att det passar till fritidshus så skriver Bison även det här i beskrivningen till sin ångbroms: "Ångbromsen passar även utmärkt till konstruktioner som isolerats av organiska material och även i gamla hus där luft- och ångspärr inte är lämplig."
Där bör mitt hus passa in i slutändan, enligt dem. Men ni anser att det inte är nödvändigt helt enkelt, om det är träfiberisolering?
Ångbromsen tillför ett extra skydd , både för luftrörelser i ytterväggen och fukt .M mickeforsberg skrev:I de två rum jag rivit väggarna i så har jag inte sett något problem med fukt i ytterväggarna, och det var ju några år sen huset renoverades på den punkten. Däremot har det främst varit karbamidskum som isolering och glasull på sina ställen för att täcka upp där skummet packat ihop. Isoleringen skyddas ju ändå av några lager, treetex och plank tidigare. Kanske det har räckt i en annars dålig konstruktion?
Om vi förutsätter att jag inte har glasull, vilket ju kommer stämma inom en inte allt för avlägsen framtid...
Förutom att det passar till fritidshus så skriver Bison även det här i beskrivningen till sin ångbroms: "Ångbromsen passar även utmärkt till konstruktioner som isolerats av organiska material och även i gamla hus där luft- och ångspärr inte är lämplig."
Där bör mitt hus passa in i slutändan, enligt dem. Men ni anser att det inte är nödvändigt helt enkelt, om det är träfiberisolering?
Träullsisolering är fuktupptagande och släpper ifrån sig fukt , när omständigheterna är rätt . Dessutom är isoleringen tät , dvs det blåser inte rätt igenom isoleringen .
Om du vill använda ångbroms är nog upp till dig , typ kostnad - tidsbrist - svårt att utföra .......
Liknande trådar
-
Brandskyddsdokumentation för carport - vad behövs egentligen?
Bygglov -
Kylt skafferi i kök - Hur göra med isolering och behövs ångbroms?
Isolering -
Tilläggsisolera inifrån med träfiber - behövs ångbroms?
Byggnadsvård -
Verkstad, vad behövs egentligen?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur många led-drivdon behövs egentligen? Räkna Watt och Volt.
El