822 läst · 14 svar
822 läst
14 svar
Behöver vi riva gästhus?
Har en släkting med gästhus på på ca 12 kvm, det har funnits sedan 1970 talet(osäker på om det fanns bygglov då,varken vi eller kommunen har några handlingar från den tiden) , vatten och VA indraget. Ligger ca 3meter från tomtgräns. De senaste 15 åren har det inte används och varit i behov av renovering. För 3 år sedan renoverade dem det, liknande design med något extra fönster och taket är större än innan för att få skydd mot regn. Inget bygglov sökt.
Nu har någon granne anmält att dom ändrat utseende på huset och kommunen hotar om rivning om dom inte får igenom godkänt bygglov som sökts nu i efterhand. Min fråga är om någon kan ge mig guidning till lagtext eller prejudicerande fall om man haft ett hus på samma plats i 40 år, renoverar det utan bygglov, men sedan blir tvungen att riva det för att det inte uppfyller kraven för godkänt bygglov. Grannen kommer ju inte godkänna att byggnaden ligger närmare än 4;5 meter trots att den alltid gjort det.
Ja hoppas ni förstår vad jag menar .
Tack
Nu har någon granne anmält att dom ändrat utseende på huset och kommunen hotar om rivning om dom inte får igenom godkänt bygglov som sökts nu i efterhand. Min fråga är om någon kan ge mig guidning till lagtext eller prejudicerande fall om man haft ett hus på samma plats i 40 år, renoverar det utan bygglov, men sedan blir tvungen att riva det för att det inte uppfyller kraven för godkänt bygglov. Grannen kommer ju inte godkänna att byggnaden ligger närmare än 4;5 meter trots att den alltid gjort det.
Ja hoppas ni förstår vad jag menar .
Tack
Spika panel över fönstret och anmäl till kommunen att du ändrat tillbaka. Takutskottet är av mindre betydelse och bör ej vara bygglovspliktig.
Jo visst men jag letar efter en långsiktig lösning här där man kan få ett bygglov. Måste väl ändå vara lättare att få ett bygglov eftersom det fanns ett gästhus där innan. Jämfört med om man bara smällt upp ett nytt hus på en plats där det inte fanns något innan? Eller så kanske det inte ärKarl-Ove Qvarfordt skrev:
Avståndet under 4,5m är såklart en kinkig punkt, men det är inte grannen som bestämmer. Grannen kommer antagligen att få yttra sig, men i slutändan är det kommunen som bestämmer.
Förutom att det är 3m till tomtgräns. Hur är är avståndet till andra byggnader? Vid små avstånd kan man tvingas säkerställa att delar av byggnaden har viss brandklass för att förhindra brandspridning
Förutom att det är 3m till tomtgräns. Hur är är avståndet till andra byggnader? Vid små avstånd kan man tvingas säkerställa att delar av byggnaden har viss brandklass för att förhindra brandspridning
Avståndet till bostadshuset är ca 6 meter. Sen finns det knappt ett hus inom närmsta km… har talat med kommunen och ja som du säger dom bestämmer. Men dom har ju också lagar att följa.S Stuff skrev:Avståndet under 4,5m är såklart en kinkig punkt, men det är inte grannen som bestämmer. Grannen kommer antagligen att få yttra sig, men i slutändan är det kommunen som bestämmer.
Det som stör mig är det tråkiga bemötandet från kommunen. Kommer med konkreta frågor och dom svarar hånfullt att det ”beror på hur vi som kommun tolkar det”
Då kan det komma krav på brandklass. eftersom det är mindre än 8 meter.G goosen skrev:Avståndet till bostadshuset är ca 6 meter. Sen finns det knappt ett hus inom närmsta km… har talat med kommunen och ja som du säger dom bestämmer. Men dom har ju också lagar att följa.
Det som stör mig är det tråkiga bemötandet från kommunen. Kommer med konkreta frågor och dom svarar hånfullt att det ”beror på hur vi som kommun tolkar det”
Men i spannet 5-8m verkar det finns utrymme för 4m2 oklassad yta. En vanlig vägg är normalt sätt inga problem att uppfylla EI30. 4m2 oklassad yta kan vara tillräckligt för att ni ska slippa behöva byta till klassade fönster och/eller dörr.
Men väck inte den björn som sover i denna fråga.
Ang. kommunens bemötande så känns det tyvärr ganska normalt även bland andra kommuner. De duckar gärna för att ta ställning tills dess att de har en formell ansökan att knyta det till.
Kommunen kommer inte svara på frågor förr än det finns en bygglovsansökan. Så enda vägen framåt är att söka bygglov.
Grannen har inget veto inom 4,5 meter för byggnader som byggs med bygglov. Det gäller bara vid bygglovsbefriade åtgärder typ friggebodar.
Grannen har inget veto inom 4,5 meter för byggnader som byggs med bygglov. Det gäller bara vid bygglovsbefriade åtgärder typ friggebodar.
Problemet här är ju att det är inte en renovering, utan en ombyggnad som skett. Renovera får man (nästan) alltid göra. För en ombyggnad behöver du bygglov om den innebär ett ändrat utseende på huset.
Och om det nu inte fanns ngt. bygglov tidigare så blir att det hela byggnaden måste prövas i bygglovet. Även om man nu söker bygglov och får det beviljat, så kommer det att utfärdas en sanktionsavgift eftersom ombyggnaden har skett utan bygglov. Enda sättet att undvika den är att återställa innan kommunen hinner utfärda samktionsavgiften. Sanktionsavgiften skulle kunna hamna på uppmot 50 000, beroende på hur man ser på takförändringen. Troligen blir den lägre.
Och om det nu inte fanns ngt. bygglov tidigare så blir att det hela byggnaden måste prövas i bygglovet. Även om man nu söker bygglov och får det beviljat, så kommer det att utfärdas en sanktionsavgift eftersom ombyggnaden har skett utan bygglov. Enda sättet att undvika den är att återställa innan kommunen hinner utfärda samktionsavgiften. Sanktionsavgiften skulle kunna hamna på uppmot 50 000, beroende på hur man ser på takförändringen. Troligen blir den lägre.
Som sagt, att grannen inte godkänner placeringen behöver inte vara ett problem för ev. bygglov
Det finns bygglov för det tidigare gästhuset. Men är ca 50år gammalt och är bara en liten kvadrat på en karta, med benämning ”gästhus”. Ja en sanktionsavgift lär utfärdas.H hempularen skrev:Problemet här är ju att det är inte en renovering, utan en ombyggnad som skett. Renovera får man (nästan) alltid göra. För en ombyggnad behöver du bygglov om den innebär ett ändrat utseende på huset.
Kan man hävda att det renoverade huset är ett attefallshus?
Nej, det krävs bygganmälan när det byggs. Möjligen friggebod (max 15 kvm). Men en sådan får inte byggas närmare gränsen än 4,5m utan grannens medgivande.G goosen skrev:
När det gäller bygglovsfria bryggnadrer som attefallshus och friggtebodar så har grannar vetorätt om de skall låäggas närmare gräns än 4,5m.
För bygglovspliktiga byggnader kan det vara aktuellt med grannehörande om bygget skall göras närmare gränsen än vad detaljplanen för området tillåpte (eller på annat sätt avviker lite från detaljplanen). Grannehörande innebär att grannen får möjlighet att ha synpunkter på bygglovet, men bara som en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan godkänna bygglov även om grannen ogillar det, eller tvärtom.
Redigerat:
Okej. Och man kan inte få godkänt för attefallshus i efterhand? Förutsatt att grannarna säger att det är ok?H hempularen skrev:Nej, det krävs bygganmälan när det byggs. Möjligen friggebod (max 15 kvm). Men en sdåan får inte byggas närmare gränsen än 4,5m utan grannens medgivande.
När det gäller bygglovsfria bryggnadrer som attefallshus och friggtebodar så har grannar vetorätt om de skall låäggas närmare gräns än 4,5m.
För bygglovspliktiga byggnader kan det vara aktuellt med grannehörande om bygget skall göras närmare gränsen än vad detaljplanen för området tillåpte (eller på annat sätt avviker lite från detaljplanen). Grannehörande innebäår att grannen får möjlighet att ha synpunkter på bygglovet, men bara som en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan godkänna bygglov även om grannen ogillar det, eller tvärtom.
Men hur har man då kommit fram till att något har ändrats? Jag menar om det inte finns dokumenterat hur det såg ut innan. Att en anonym påstår att taket förändrats bevisar ju inget.G goosen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fick bygglov för garage men kanske måste riva gästhuset istället
Artikelkommentarer -
Behöver lite hjälp av er att skriva ihop mitt gruppschema för elcentralen i min lägenhet.
El -
Finns det någon skrivartillverkare man inte behöver hata?
Teknik -
Altan inte rak - behöver jag riva?
Altan & Uteplats -
Behöver jag riva taket?
Tak & Vind