Jag har tittat på kopplingsur för DIN-montage, typ denna,
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur-för-DIN-montage/36-5391

Tyvärr verkar det bara gå att köra en fas på den (fast fördelat på två kanaler).
Min fundering är om en kontaktor är lösningen?

Har jag uppfattat det korrekt att kopplingsurets ena kanal skulle kunna vara styrsignal till en kontaktors ena fas och kopplingsurets andra kanal skulle kunna vara styrsignal till kontaktors andra fas?

Jag har en elvärmare till utespa't som går på en fas och sandfilter mm ligger på en annan fas. Sandfiltret måste vara aktivt när elvärmaren slår till, men filtret kan med fördel köras lite längre. Båda dessa grunkor vill jag ska vara timerstyrda och slå till/från 3-4 ggr per dygn och t.ex. köras en timme. Jag vill också kunna gå in och göra en override och kunna köra dem konstant ett dygn t.ex. efter vattenbyte, eller t.ex. stänga av värmen men köra extra filtrering efter poolparty. ;)

Du får nog tänka dig två separata kontaktorer, då går det ihop.

Två relän 32998011 hos elbutik.se funkar.

Den normala. Uppbyggnaden med två relä som det tidigare skrivets om.
I dessa anläggningar är det väldigt viktigt att dokumentera att flera grupper eller faser förekommer i skåpet. En grupp kan driva kopplingsuret med tillhörande reläer och sandfiltret, En grupp driver elvärme som styrs av ena reläet. Då kan inte elvärmen kopplas till om sandfiltergruppen är bortkopplad. Är elvärmen enfas eller trefas?

Beroende på anslutningsmöjligheter kan man eventuellt behöva montera ett extra relä ( spärrelä) eller utnyttja en ledig kontakt på reläet för sandfiltret som spärr för att enbart koppla in värmen vid felprogrammering eller handhavande fel vid handstyrning.

Redigerat:
Tackar för input! Både värmaren och sandfiltret är enfas och gör man en brygga som ni beskriver så blir det ju kanonbra. Egentligen är det ingen större fara om elpatronen skulle gå igång utan att filtreringspumpen körs, då elpatronen har överhettningsskydd samt termostat, men rätt ska vara rätt och kan man säkerhetsställa att den inte kan köras om inte pumpen körs, så är det ju topp.

Varför krångla till saker med extra relän/kontaktorer? Det länkade kopplingsuret har ju redan två potentialfria reläutgångar. En fas kan ju driva kopplingsuret + sandfilter via kanal 1. En annan fas driver värmaren via kanal 2. Men som tidigare nämnts så är det ju viktigt att dokumentera att flera faser finns i skåpet.

Micke_Ju skrev:
Varför krångla till saker med extjra relän/kontaktorer? Det länkade kopplingsuret har ju redan två potentialfria reläutgångar. En fas kan ju driva kopplingsuret + sandfilter via kanal 1. En annan fas driver värmaren via kanal 2. Men som tidigare nämnts så är det ju viktigt att dokumentera att flera faser finns i skåpet.
Det gäller att reläkontakten i uret klarar att hantera tillräcklig ström till elmotorn. Stömvärdet avser resitiv last , vid induktiv motorlast tillsammans med motorns höga startstöm blir värdet betydligt lägre.

Micke_Ju skrev:
Varför krångla till saker med extra relän/kontaktorer? Det länkade kopplingsuret har ju redan två potentialfria reläutgångar. En fas kan ju driva kopplingsuret + sandfilter via kanal 1. En annan fas driver värmaren via kanal 2. Men som tidigare nämnts så är det ju viktigt att dokumentera att flera faser finns i skåpet.
Jag tolkade det som att det inte gick att köra så pass stor effekt genom urets relä. Patronen i sig är på 3,5 kW avskäkrat på 16A, körs värmaren på full effekt + sandfiltret samtidigt så uppfattade jag det som i varje fall att kopplingsuret inte mår så bra.

Jag skulle sätta relän, då kan jag lätt och billigt sätta in separata brytare för att styra dom olika reläna och skulle lasten bli så hög att den "bränner" kontakterna så är det billigare att skaffa ett nytt relä än ett ur.
När man bygger "automatik" brukar man laser gå över arbetsströmsrelän/kontaktorer och manöver över ur, givare, brytare mm mm.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Relän får det bli oavsett, inte minst då den totala lasten är så pass hög som den är.

En fundering, timern jag länkade till var ju tvåkanals. Kan man köra en enkanals, som i sin tur är styrsignal till två kontaktorreläer? Det är ju ingen last på timern o tala om då den bara ska ge styrsignal till reläerna som i sin tur hanterar varsin fas och när timern slår till så startar och stoppar båda reläerna samtidigt.

Ja, du kan i princip styra hur många relän/kontaktorer du vill för dom drar nästan ingen ström alls. Det är bara att parallellkoppla reläna.

elmont skrev:
Ja, du kan i princip styra hur många relän/kontaktorer du vill för dom drar nästan ingen ström alls. Det är bara att parallellkoppla reläna.
Topp, tack för input!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.