4 071 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Behöver snabbt svar! Hur spackla gipsplanken i taket??
Jag ska åka och iväg och köpa spackel och färg till nybyggda huset idag och jag får olika bud från olika färgfirmor och forum och blir inte klok på vad jag ska ha.
I taket är det gipsplank som ska spacklas och målas. Vilket är bäst?
- spackel och sk Easy cover-duk och sen måla?
- pappersremsa och spackel och sen måla?
- pappersremsa, spackel och sedan sk armeringsduk och sen måla?
Har blivit tipsad om alla tre. Armeringsduken är tydligen tunnare är Easy cover.
Nån som har tips??
I taket är det gipsplank som ska spacklas och målas. Vilket är bäst?
- spackel och sk Easy cover-duk och sen måla?
- pappersremsa och spackel och sen måla?
- pappersremsa, spackel och sedan sk armeringsduk och sen måla?
Har blivit tipsad om alla tre. Armeringsduken är tydligen tunnare är Easy cover.
Nån som har tips??
Om du inte redan åkt och handlat...
Är det gipsplank ska du väl ha ingendera av lösningarna?
Gipsplank har ju fasad kant (ca 45°), som ska synas när det är klart.
Räcker med spackel till skruvskallar, slipa och sen måla...
Måla med en pensel i skarvarna, så täcker det lättare i fasningen -
OBS! Inte för långt före, då penseldragen som kommer på slät yta kan hinna torka.
Sedan rolla taket som vanligt.
mvh
Daniel
Är det gipsplank ska du väl ha ingendera av lösningarna?
Gipsplank har ju fasad kant (ca 45°), som ska synas när det är klart.
Räcker med spackel till skruvskallar, slipa och sen måla...
Måla med en pensel i skarvarna, så täcker det lättare i fasningen -
OBS! Inte för långt före, då penseldragen som kommer på slät yta kan hinna torka.
Sedan rolla taket som vanligt.
mvh
Daniel
Inte för att vara krånglig men om du satt dom omlott så blir det snyggt även med spotar och högt till tak. Har bara för ett tag sen monterat spotar i högt tak med dessa skivor endast målade.
Som "Stefan N" skrev: spackla skarvar och kör Microlit i så fall.
Dom skivorna är inte gjorda för att spackla remsa på.
Gå ett varv med slipplatta innan du spacklar, då kanterna
kan vara lite ojämna, så slipper du slipa ryggar i spacklet senare.
Tak är absolut inget kul att vävspänna och något som verkligen är fult är om man får blåsor eller veck i väven.
Ska själv ha gipsplank i kökstaket med spottar i...
Kör det, då jag är sååååå trött på att spackla remsa och slipa i tak och lyckades övertyga frun om att det är det bästa.
Dom skivorna är inte gjorda för att spackla remsa på.
Gå ett varv med slipplatta innan du spacklar, då kanterna
kan vara lite ojämna, så slipper du slipa ryggar i spacklet senare.
Vad som är snyggast eller ej är ju en smaksak, men jag vågar lova att om du skippar skarvspacklingen och målar som det är kommer ni inte att tänka på skarvarna.steppen7 skrev:
Tak är absolut inget kul att vävspänna och något som verkligen är fult är om man får blåsor eller veck i väven.
Ska själv ha gipsplank i kökstaket med spottar i...
Kör det, då jag är sååååå trött på att spackla remsa och slipa i tak och lyckades övertyga frun om att det är det bästa.
Vi vet mycket väl att plank inte är gjort för släta tak, men så blev det, då vi hade tänkt göra jobbet själva och inte var insatta i det hela och hussäljaren sa att det blev enklast för oss. Nu är situationen dock en annan och vi behöver leja bort jobbet om vi ska hinna få nån ordning på huset innan det blir tillökning i familjen...
Vi valde Kontur cellulosabaserad fiberduk som är lite tjockare och ska vara duktig på att svälja ojämnheter. det behövs bara en enkel spackling under. Duken limmas upp med våtrumslim. Målaren ville inte sätta kant-i-kant utan vill sätta med 1mm glipa och spackla denna för att få perfekt resultat. Målas sedan med Alcro RF-nånting takfärg som är väldigt matt och förlåtande för ojämnheter.
Bara att hålla tummarna för att det blir så bra som det låter.
Vi valde Kontur cellulosabaserad fiberduk som är lite tjockare och ska vara duktig på att svälja ojämnheter. det behövs bara en enkel spackling under. Duken limmas upp med våtrumslim. Målaren ville inte sätta kant-i-kant utan vill sätta med 1mm glipa och spackla denna för att få perfekt resultat. Målas sedan med Alcro RF-nånting takfärg som är väldigt matt och förlåtande för ojämnheter.
Bara att hålla tummarna för att det blir så bra som det låter.
Liknande trådar
-
Behöver snabbt svar. Skydd under takbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilkenv färg till köksstommar, inuti och utsida, är elementfärg bra? Behöver snabbt svar
Färg, Måla & Tapetsera -
Regla upp vägg i badrum och behöver snabbt svar
Badrum -
Vad har hänt här? (Behöver snabbt svar!)
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver snabbt svar ang ROT...
Juridik