Hej.

Som framgår av bilderna jag bifogar så har jag väldigt många små sprickor i färgen som ser ut att följa skarvarna i lecablocken under putsen. Sprickorna är väldigt små och grunda. De flesta har bredden ca. 3-4 mm och ungefär samma djup. Jag har med hjälp av varmluftspistol och gasolbrännare skrapat bort färglagret på några för att se hur det ser ut under färgen. Förre husägaren hade målat med grön färg (förhoppningsvis rätt typ av färg) och jag har sedan målat med Beckers grå putsfärg i förhoppning att det skulle bli bra med det återkommer efter ca. två år.

Skulle det gå bra i detta fall om jag fortsätter att skrapa bort färgen med gasolbrännaren och därefter använda Husfix från Casco. Jag har provat på ett litet ställe med att använda putsbruk C 1-3 mm. men sprickorna är så smala och grunda så jag tror inte att den lösningen var bra. Det var svårt att få bruket att fästa.
Det lustiga är att det endast gäller den sida på muren som vätter mot söderläge där solen ligger på som kraftigast. På skuggsidan är det i stort sett helt fritt från färgsprickor. Tilläggas kan att sidan mot söderläge är mest utsatt för regn och blåst.
Kan det till och med vara så att det ligger armeringsjärn i bruket mellan murvarven som gör att värme/kyla gör så att det sker en liten rörelse i väggen.

Om det finns någon sakkunnig som kan detta med murning och putsning och kan svara mig vore jag väldigt tacksam. /Gunnar

• Vägg med puts och sprickor samt flagnande grön färg som avslöjar underliggande lecablock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå putsad vägg med små sprickor som följer underliggande lecablockens skarvar.
    Skapa konto
  • Grå putsfärg med sprickor över grönt lager på lecablock, visar tecken på väderpåverkan.
    Skapa konto
  • Närbild av små sprickor i grå och grön färg längs skarven på en putsad lecablocksyta.
    Skapa konto
  • Närbild på en putsad vägg med små sprickor som följer skarvar i underliggande lecablock.
    Skapa konto
C
Är ingen murarexpert, men använd för allt i världen inte husfix för att fixa det där. Det gör bara saken värre. Det är säker som du säger rörelser i väggen pga temperaturväxlingarna eller andra orsaker som gör att det spricker, vilket kan antyda att fel material/bruk använts.
Ser ut som man lagt ny ytputs på det gröna färglagret?
Gissar att det måste knackas ner/putsas om för att få det 100.

C cpalm skrev:
Är ingen murarexpert, men använd för allt i världen inte husfix för att fixa det där. Det gör bara saken värre. Det är säker som du säger rörelser i väggen pga temperaturväxlingarna eller andra orsaker som gör att det spricker, vilket kan antyda att fel material/bruk använts.
Ser ut som man lagt ny ytputs på det gröna färglagret?
Gissar att det måste knackas ner/putsas om för att få det 100.
Tack för ditt svar.
Nej det är ingen ny ytputs som man ser ovanpå det gröna färglagret. Fick tipset av färghandlaren att man kunde blanda i lite finkornig sand i färgen när man målar för att få fram en liten skrovlig yta. Det är det som syns i den grå färgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.