Det här är verkligen lägsta nivån av "möbelsnickeri", ni får väl protestera om jag borde hålla mig i ett annat forum.

Jag ska i alla fall rädda fyra gamla grythyttanstolar som fått stå utomhus tills de var i riktigt sorgligt skick. Stommarna är rostslipade och ommålade, nu är det dags att byta ut trädelarna, ett arbete som ju egentligen mest består i att kapa upp en massa ribbor och skruva fast. Men jag har några frågor.

Jag tänkte satsa på hyvlad furu. Finns i de dimensioner jag behöver så det verkar enkelt. Problem med det? Tips på grundbehandling?

Tänkte fräsa alla kanter rundade innan jag börjar kapa upp längderna, men borde man även göra nästan all målning innan man kapar? Så behandlar man bara ändträt sen, eller är det dumt/svårt att få bra?
 
Låter som en bra fråga, något som många behöver göra antingen nu eĺler i framtid.

Försök och få tag i kärnfuru och ytbehandla väl...låter vettigt att runda hörn. Själv skulle jag nog försökt få tag i bra ek och låta det vara obehandlat. Lycka till och posta gärna resultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.