Jag och min sambo ska köpa ett hus från ett dödsbo och nu är så att nästan alla elementen har svullnat/spruckit då huset har stått tomt sedan november förra året = en hel vinter, hur tror ni att rören har klarat sig? vi var där och kollade och det var fortfarande vatten i toan, men vattnet har varit avstängt sedan november. vi räknar med att det kommer kosta en rejäl slant att byta alla element men det är rören i väggarna vi är oroliga för.
jonny
 
Det är stor risk att det är skador även på rören
 
Krilleman
Byt rubbet!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Som redan sagts, byt allt, är elementen sönderfrösna är nog rören det med, om det är gamla järnrör är det ändå dags att byta då det går hårt åt dom att inte ha cirkulation i systemet och ännu mer om systemet inte varit vattenfyllt.
Syre+järnrör = rost!

Jag hade dragit nya rör utanpåliggande om ni inte skall göra stora renoveringar i övrigt. Om ni ändå skall renovera allt i huset hade jag rivit ut befintliga golv, förstärkt golvreglar om det behövs, lagt ny isolering och golvvärme.
 
glömde kanske säga att det är hyffsat nya rör, och ny pellets panna, men då förra ägaren dog förra året så har allt varit avstängt sedan november, vi hoppades på att inte behöva byta alla rör.

men om ni tror att det inte har hållt en vinter så kanske det är så, huset är byggt på 60talet och är rätt fräsht med nya trägolv så det får bli ett senare projekt. :D

Men en fråga till då, hur märker jag om något rör är sönder? måste byta alla element sen trycktesta systemet?
 
Jonny88 skrev:
glömde kanske säga att det är hyffsat nya rör, och ny pellets panna, men då förra ägaren dog förra året så har allt varit avstängt sedan november, vi hoppades på att inte behöva byta alla rör.

men om ni tror att det inte har hållt en vinter så kanske det är så, huset är byggt på 60talet och är rätt fräsht med nya trägolv så det får bli ett senare projekt. :D

Men en fråga till då, hur märker jag om något rör är sönder? måste byta alla element sen trycktesta systemet?
60-talet, då bör det ju vara koppar så och dom är inte riktigt så känsliga.

Tappvattner är ju ganska enkelt att testa, öppna huvudkranen och kolla på vattenmätaren, den ska stå helt still efter några sekunder när rören är trycksatta och toaletter är fyllda, gör den inte det stäng av fort igen :)

Radiatorsystemet är jag lite osäker på med det känns som att en hyffsad rörmockare skulle kunna trycktesta med luft utan att byta elementen och fylla systemet men det kanske någon röris kan svara på.

Ett annat tips är ju om ni nu ändå skall byta radiatorerna, byta till rejäla saker, på 60-talet körde man ofta med små panelradiatorer för det va billigare att elda på ordentligt med oljan och trycka ut varmare vatten än att sätta in stora element så man kunde köra med lägre temp.
 
Pannlampa skrev:
60-talet, då bör det ju vara koppar så och dom är inte riktigt så känsliga.

Tappvattner är ju ganska enkelt att testa, öppna huvudkranen och kolla på vattenmätaren, den ska stå helt still efter några sekunder när rören är trycksatta och toaletter är fyllda, gör den inte det stäng av fort igen :)

Radiatorsystemet är jag lite osäker på med det känns som att en hyffsad rörmockare skulle kunna trycktesta med luft utan att byta elementen och fylla systemet men det kanske någon röris kan svara på.

Ett annat tips är ju om ni nu ändå skall byta radiatorerna, byta till rejäla saker, på 60-talet körde man ofta med små panelradiatorer för det va billigare att elda på ordentligt med oljan och trycka ut varmare vatten än att sätta in stora element så man kunde köra med lägre temp.
okej, tack för svaren. :D
 
Göran.W
Är det järn rör är det bara att byta rubbet.
Är det koppar skulle man ju kunna prov trycka dom men då med högra tryck än normalt så dom garanterat ger sig om dom tagit skada
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.