Hej!
Vi har en ideellförening där jag sitter i styrelsen. Det har nu kommit upp en fråga där vi i styrelsen har olika uppfattningar...
Så jag tänkte höra här på forumet vad ni anser är rätt och brukligt. Frågan gäller om styrelsemötesprotokoll behöver justeras?
Idag signeras dessa protokoll "by default" av sekreteraren occh ordföranden, men vi väljer inte på mötena en formell justreare.

På årsmöten och vid konstituerndemöte väljs justerare, men som sagt inte vid sedvanliga styrelsemöten.

Vad säger lagarna som styr detta?
Ska man välja justerare och justera dessa protokoll?

Redigerat:
Claes Sörmland
Era stadgar avgör om det finns krav.

Normalt finna inga formkrav för styrelseprotokoll i ideella föreningar. Hela situationen med ideella föreningar är rätt laglöst land. Hur man gör bygger mer på föreningstradition. Och i de flesta föreningar så skriver en utsedd sekreterare protokollen och en justerare skriver under. Ordföranden skriver nog också oftast under. I alla fall i de sammanhang jag har varit med om.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Era stadgar avgör om det finns krav.

Normalt finna inga formkrav för styrelseprotokoll i ideella föreningar. Hela situationen med ideella föreningar är rätt laglöst land. Hur man gör bygger mer på föreningstradition. Och i de flesta föreningar så skriver en utsedd sekreterare protokollen och en justerare skriver under. Ordföranden skriver nog också oftast under. I alla fall i de sammanhang jag har varit med om.
Tack!
I stadgarna står inget formulerat om protokollen, följande står om styrelsen.
"
2. Styrelsen skall handha föreningens angelägenheter, förvalta dess tillgångar och föra protokoll över sina sammanträden.
Föreningens firma tecknas av styrelsen eller på det sätt styrelsen beslutar.
3. Styrelsen skall föra noggranna räkenskaper över inkomster och utgifter och vid årets slut, upprätta resultaträkning och balansräkning samt avge verksamhetsberättelse. Styrelsen skall också upprätta verksamhetsplan och budget. Dessa handlingar skall föreläggas nästkommande årsmöte.
"
Så då tolkar jag det som att det inte formellt behöver justeras av mer än ordförande och sekreterare.

C
TorbjornP TorbjornP skrev:
Så då tolkar jag det som att det inte formellt behöver justeras av mer än ordförande och sekreterare.
Om man skall vara petig kan sekreteraren (om denne fört protokollet) inte gärna justera sig själv.
Så om man önskar att protokollet justeras av två personer skall det i så fall justeras av en tredje person.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan inte se att det ska finnas något krav på att styrelsemötesprotokoll ska justeras. Däremot är det ju lämpligt att alla läser igenom och påpekar om något är fel, nu när ni är oense.

Claes Sörmland
Bäst är väl att ta upp föregående mötes protokoll på nästa styrelsemöte och fastställa det där. D v s styrelsen kollektivt justerar om det behövs.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bäst är väl att ta upp föregående mötes protokoll på nästa styrelsemöte och fastställa det där.
Nackdelen med det förfarandet är tiden, inte ovanligt att det dyker upp någon korrigering och då får man potentiellt skjuta upp justeringen till ytterligare nästa möte innan man kan skriva på osv. Under tiden hinner minnet om vad som egentligen beslutats svika, och man har börjat genomföra besluten utan ett justerat beslutsprotokoll.

Nä, skall man ha en åsikt så är det bästa om man kan fastställa protokollet så snart som möjligt efter mötet. Och ju mer man krånglar till det desto längre tid kan det potentiellt ta tänker jag. Sen kan ju för all del utkastet med fördel mejlas ut till alla ledamöter med en informell uppmaning att läsa igenom det enligt principen att den som tiger samtycker.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.