Hej!
Har försökt hitta info på nätet men svaren är inte helt entydiga, fortsätter därför att vända mig till er.
1. Ritar kommunen in friggebodar i sina kartor?
Dvs om jag begär ut en baskarta eller annan karta från kommunen, finns friggebod och förråd med på kartorna trots att man inte har behövt ansöka om bygglov etc.?
På Lantmäteriet och kommunens tillgängliga kartor finns endast bostadshuset med.
2. För mer än 10 år sedan köpte vi en friggebod som nu står intill huset.
Om vi ställer ännu en 10 kvm stor bod på våran tomt, kan vi kalla den nya boden för frigga och kan den gamla friggeboden bli Attefallshus som vi aldrig ansökte om lov för?
Jag utgår ifrån att det inte kan vara så "enkelt", då skulle många husägare hänvisa till preskriptionstiden när dom skaffar fler friggebodar?
Om kommunen kommer på att vi överskrider friggebodsreglerna antar jag att de åtminstone kräver bygganmälan för den bod vi pekar ut som Attefallshus?
(Kan kommunen gå emot oss och hävda att den nya boden per automatik är ett Attefallshus?)
Kan de ta ut en byggsanktionsavgift för en över 10 år gammal byggnad eller t o m. ta det till åtal?
Jag kommer att ansöka om bygganmälan för nya boden men det är ändå intressanta juridiska frågor.